سفارش تبلیغ
صبا
اندکی صبر ، سحر نزدیک است

آقاى غرویان می نویسد: 
از محضر آیت الله بهجت سؤ ال شد: حاج آقا، عمرمان گذشت و دارد مى گذرد امّا هنوز لذتى از عبادت و به خصوص نمازمان احساس ‍ نکرده ایم، به نظر شما چه باید بکنیم که ما نیز اقلاًّ اندکى از آنچه را که ائمه و پیشوایان معصوم علیهم السّلام فرموده اند، بچشیم؟ 
معظّم له در حالى که سر را تکان مى داد فرمود: آقا، عامّ البلوى است! این دردى است که همه گرفتاریم! 
عرض شد: آقا، به هر حال مراتب دارد و مسئله نسبى است. عضى همچون شما مراتب عالى دارید و ماها هیچى نداریم، ماها چه باید بکنیم ؟ 
باز در جواب فرمود: شاید من مرتبه شما را تمنّا کنم. 
عرض شد: حاج آقا مسئله تعارف در کار نیست و یک واقعیتى است . 
باز ایشان در جواب با فروتنى و تواضع خاصّى فرمودند که : عَمَّتُک مِثْلُک ! و مرادشان از این ضرب المثل این بود که من هم مثل شما هستم . 
به هر حال ، پس از چند بار اصرار فرمودند: 
این احساس لذّت در نماز یک سرى مقدمات خارج از نماز دارد، و یک سرى مقدمات در خود نماز. آنچه پیش از نماز و در خارج از نماز باید مورد ملاحظه باشد و عمل شود این است که : انسان گناه نکند و قلب را سیاه و دل را تیره نکند، و معصیت ، روح را مکدّر مى کند و نورانیت دل را مى برد. 
و در هنگام خود نماز نیز انسان باید زنجیر و سیمى دور خود بکشد تا غیر خدا داخل نشود، یعنى فکرش را از غیر خدا منصرف کند و توجّهش به غیر خدا مشغول نشود. و اگر به طور غیر اختیارى توجّهش به جایى منصرف شد، به محض التفات پیدا کردن باید قلبش را از غیر خدا منصرف کند. 

آقاى قدس یکى از شاگردان آیت الله بهجت نیز مى گوید: 
روزى از آقا پرسیدم : آقا، چه کار بکنم در نمازم حضور قلب بیشتر داشته باشم؟ 
آقا ابتدا سر به پایین افکند سپس سرش را بلند کرد و فرمود: روغن چراغ کم است .
من به نظر خودم از این جمله این معنى را فهمیدم که یعنى معرفت کم است و ایمان قلبى و باطنى ضعیف است ، و گرنه ممکن نیست با شناخت کافى ، قلب حاضر نباشد. 

آیت الله محمّد حسن احمدى فقیه یزدى نیز مى گوید: 
گاهى از آقا سؤال مى کردند: چه کنیم در نماز، حضور قلب داشته باشیم؟ و ایشان دستورالعملهایى مى فرمودند، یکى از آنها این بود که مى فرمود: 
وقتى وارد نماز مى شوید هنگام خواندن حمد و سوره به معناى آن توجه کنید تا ارتباط حفظ شود. 

استاد خسروشاهى نیز مى گوید: 
روزى از آیت الله بهجت سؤال شد: در هنگام نماز چگونه مى توانیم حضور قلب را در خودمان به وجود بیاوریم؟ فرمودند: 
یکى از عوامل حضور قلب این است که در تمام بیست و چهار ساعت باید حواسّ (باصره، سامعه و ...) خود را کنترل کنیم؛ زیرا براى تحصیل حضور قلب باید مقدماتى را فراهم کرد، باید در طول روز گوش، چشم و همچنین سایر اعضا و جوارح خود را کنترل کنیم و این یکى از عوامل تحصیل حضور قلب مى باشد. 

در جاى دیگر شخص دیگرى از محضرشان مى پرسد: براى اینکه در انجام فرمان الهى مخصوصاً نماز با خشوع باشیم چه کنیم ؟ 
و ایشان در جواب مى فرماید: 
در اوّل نماز، توسل حقیقى به امام زمان - عجل الله تعالى - فرجه کنید، و عمل را با تمامیّت مطلقه انجام بدهید. 

همچنین شخص دیگر مى پرسد: براى حضور قلب در نماز و تمرکز فکر چه باید کرد؟ 
و ایشان مرقوم مى فرماید: 
بسمه تعالى ، در آنى که متوجّه شدید، اختیاراً منصرف نشوید. 


منبع: کتاب برگى از دفتر آفتاب (شرح حال شیخ ‌السالکین حضرت آیت اللّه العظمى بهجت )اثر : رضا باقى زاده پُلامى

و http://www.jahannews.com


در کل به چند عامل دیگر نیز می توان برای حضور قلب در نماز اشاره کرد:


1ـ دور کردن آنچه فکر انسان را مشغول مى کند، از جلو چشم و مکان نماز;

2ـ پرهیز از نماز خواندن در خیابان ها و معابر عمومى و جاهایى که در معرض دید قرار دارد;

3ـ پرهیز از نگاه کردن به اطراف;

4ـ نگریستن در حال قیام، به محل سجده;

 

5- هنگام وضو توجه داشتن به اینکه می خواهیم با خداوند صحبت کنیم.
6- توجه به معانی آیات و اذکار نماز .
7- تغییر دادن سوره هایی که بعد از حمد خوانده می شود.
8- در مکان ساکت و بدون زرق و برق نماز خواندن.
9- نماز اول وقت.
10- شمرده و بدون عجله نماز خواندن.

 

11-از همه مهم تر توجه به کسى که در مقابل او قرار گرفته و تجسم عظمت معبود و کوچکى او.


لینک های مرتبط:

http://www.mazaheb.com/index.php?option=com_content&view=article&id=395&catid=23&Itemid=71

http://www.mortezamotahari.com/forum/default.aspx?g=posts&t=1061





طبقه بندی: نماز،  آیت الله بهجت،  خضوع،  حضور قلب
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91 آبان 15 توسط صادق.م | نظر
در پی اهانت نفرت انگیز به قرآن شریف در آمریکا، حضرت آیت الله خامنه ای
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی به ملت ایران و امت بزرگ اسلام،
حلقه های صهیونیستی درون دولت آمریکا را طراحان اصلی این توطئه مشمئز
کننده خواندند و با تشریح اهداف پشت پرده کینه توزیهای صهیونیستها نسبت به
اسلام و قرآن تأکید کردند: دولت آمریکا برای اثبات ادعای خود درباره دخالت
نداشتن در این توطئه، باید عوامل اصلی این جنایت بزرگ و بازیگران میدانی
آن را به گونه ای شایسته به مجازات برساند.
متن پیام ولی امر مسلمین جهان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله العزیز الحکیم: انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون
ملت عزیز ایران ـ امت بزرگ اسلام!
اهانت
جنون آمیز و نفرت انگیز و مُشمئز کننده به قرآن مجید در کشور آمریکا که در
سایه ی امنیت پلیسی آن کشور اتفاق افتاد حادثه ی تلخ و بزرگی است که
نمیتوان آن را تنها در حدّ یک حرکت ابلهانه از سوی چند عنصر بی ارزش و
مزدور به حساب آورد. این یک اقدام محاسبه شده از سوی مراکزی است که از سال
ها پیش به این طرف، سیاست اسلام هراسی و اسلام ستیزی را در دستور کار خود
قرار داده و با صدها شیوه و هزاران ابزار تبلیغاتی و عملیاتی، به مبارزه
با اسلام و قرآن پرداخته اند. این حلقه ی دیگری از زنجیره ی ننگینی است که
با خیانت سلمان رشدی مرتد آغاز شد و با حرکت کاریکاتوریست خبیث دانمارکی و
دهها فیلم ضد اسلام ساخته شده در هالیوود ادامه یافت و اکنون به این نمایش
نفرت انگیز رسیده است. پشت صحنه ی این حرکات شرارتبار چیست و کیست؟
مطالعه
ی این روند شرارت که در این سالها با عملیات جنایتبار در افغانستان و عراق
و فلسطین و لبنان و پاکستان همراه بود، تردیدی باقی نمیگذارد که طرّاحی و
اتاق فرمان آن در دستان سران نظام سلطه و اتاق فکرهای صهیونیستی است که از
بیشترین نفوذ بر دولت آمریکا و سازمانهای امنیتی و نظامی آن و نیز بر دولت
انگلیس و برخی دولتهای اروپائی برخوردارند. اینها همان کسانی اند که
پژوهشهای حقیقت یاب مستقل روز به روز بیشتر انگشت اتهام در ماجرای حمله به
برجها در 11 سپتامبر را به سوی آنان متوجه میکنند. آن ماجرا بهانه ی حمله
به افغانستان و عراق را به رئیس جمهور جنایتکار وقت آمریکا داد و او
اِعلان جنگ صلیبی کرد و همان شخص بنابر گزارشها، دیروز اعلام کرده است که
این جنگ صلیبی با ورود کلیسا به صحنه، کامل شد.
هدف از اقدام نفرت
انگیز اخیر آن است که از سوئی مقابله با اسلام و مسلمانان در جامعه ی
مسیحی به سطوح همگانی مردم کشیده شود و با دخالت کلیسا و کشیش، رنگ مذهبی
گرفته و پشتوانه ئی از تعصبات و تعلقات دینی بیابد، و از سوی دیگر ملتهای
مسلمان را که از این جسارت بزرگ به خشم آمده و جریحه دار میشوند از مسائل
و تحولات دنیای اسلام و خاورمیانه غافل سازد.
این اقدام کینه توزانه،
نه آغاز یک جریان، بلکه یک مرحله از روند طولانی مدتِ اسلام ستیزی به
سرکردگی صهیونیسم و رژیم آمریکا است. اینک همه ی سران استکبار و ائمة
الکفر در برابر اسلام قرار گرفته اند. اسلام، دین آزادی و معنویت انسان، و
قرآن کتاب رحمت و حِکمت و عدالت است؛ وظیفه ی همه ی آزادیخواهان جهان و
همه ی ادیان ابراهیمی است که در کنار مسلمانان با سیاست پلید اسلام ستیزی
با این شیوه های نفرتبار مقابله کنند. سران رژیم آمریکا نمیتوانند با
سخنان فریبنده و میان تهی، خود را از اتهام همراهی با این پدیده ی زشت
تبرئه کنند. سالهاست که مقدسات و همه ی حقوق و حرمت میلیونها مسلمان مظلوم
در افغانستان و پاکستان، در عراق و لبنان و فلسطین زیر پا گذاشته شده است.
صدها هزار کشته، دهها هزار زن و مرد اسیر و زیر شکنجه، هزاران کودک و زن
ربوده شده و میلیونها معلول و آواره و بی خانمان، قربانی چه چیزی شده اند؟
و با همه ی این مظلومیتها، چرا در رسانه های جهانی غرب، مسلمانان را مظهر
خشونت و قرآن و اسلام را خطری برای بشریت وانمود میکنند؟ چه کسی باور
میکند که این توطئه ی گسترده بدون کمک و دخالت حلقه های صهیونیستیِ درونِ
دولت آمریکا ممکن و عملی است؟!
برادران و خواهران مسلمان در ایران و سراسر جهان!
لازم میدانم این چند نکته را به همه متذکر گردم:
اولاً:
این حادثه و حوادث پیش از آن به روشنی نشان میدهد که آنچه امروز آماج حمله
ی نظام استکبار جهانی است، اصل اسلام عزیز و قرآن مجید است؛ صراحتِ
مستکبران در دشمنی با جمهوری اسلامی ناشی از صراحت ایران اسلامی در مقابله
با استکبار است و تظاهر آنان به دشمن نبودن با اسلام و دیگر مسلمانان،
دروغی بزرگ و فریبی شیطانی است. آنان با اسلام و هر آنکس که بدان پایبند
است و هر آنچه نشانه ی مسلمانی است دشمن اند.
ثانیاً: این سلسله ی کینه
توزیها با اسلام و مسلمین، ناشی از آن است که از چند دهه پیش تاکنون نور
اسلام از همیشه تابنده تر و نفوذ آن در دلها در جهان اسلام و حتی در غرب
از همیشه بیشتر شده است. ناشی از آن است که اُمت اسلام از همیشه بیدارتر
شده و ملتهای مسلمان اراده کرده اند زنجیرهای دو قرن استعمار و تجاوز
مستکبران را پاره کنند. حادثه ی اهانت به قرآن و پیامبر  عظیم الشأن صلی
اله علیه و آله، با همه ی تلخی، در دل خود حامل بشارتی بزرگ است. خورشید
پر فروغ قرآن روزبروز بلندتر و درخشنده تر خواهد شد.
ثالثاً: همه باید
بدانیم که حادثه ی اخیر ربطی به کلیسا و مسیحیت ندارد و حرکات عروسکی چند
کشیش ابله و مزدور را نباید به پای مسیحیان و مردان دینی آنان نوشت. ما
مسلمانان هرگز به عمل مشابهی در مورد مقدسات ادیان دیگر دست نخواهیم زد.
نزاع میان مسلمان و مسیحی در سطح عمومی،  خواسته ی دشمنان و طراحان این
نمایش دیوانه وار است و درس قرآن به ما، در نقطه ی مقابل آن قرار دارد.
و
رابعاً: طرف مطالبه ی  همه ی مسلمانان، امروز دولت آمریکا و سیاستمدارن
آنند. آنها اگر در ادعای دخالت نداشتن خود صادقند باید عوامل اصلی این
جنایت بزرگ و بازیگران میدانی آن را که دل یک و نیم میلیارد مسلمان را به
درد آورده اند، به گونه ئی شایسته به مجازات برسانند.
و السلام علی عباد اله الصالحین
سیّدعلی خامنه ای
22/شهریور/1389



طبقه بندی: رهبر،  آیت الله خامنه ای،  بیانیه
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89 شهریور 23 توسط صادق.م | نظر بدهید

متن بیانیه شورای هماهنگی فعالان سایبری انقلاب اسلامی به چهار زبان: فارسی، عربی، فرانسه و انگلیسی بدین شرح است:




****************

بسم الله الرحمن الرحیم

ای اهل کتاب بیایید به سخنی در
آییم که میان ما و شما یکسان است تا جز خداوند یکتا را نپرستیم و انبازی
(شریکی) برای او نیاوریم و هیچ کدام از ما پروردگارانی را جز خداوند یکتا
به خدایی نگیریم .

سوره مبارکه آل عمران – آیه 64

ادیان
الهی همه از نژاد ابراهیم خلیل الله هستند و دین یهود و دین مسیح و دین
اسلام از دین حنیف ابراهیم است و از آن سرچشمه معرفت یافته است . اقدام
غیر انسانی و نفرت انگیز به آتش کشیدن  قرآن کریم و توهین گستاخانه به
ساحت منور این کتاب آسمانی که به حق چکیده همه اصول انسانی و معرفت ساز
بشری است ، قلب همه خدا پرستان عالم را به درد آورد و مایه شرمساری مدعیان
حقوق بشری و ارزشهای انسانی گردید . تأسف انگیز تر آنکه کسانی این اهانت
نا بخشودنی را مرتکب شده اند که داعیه دار مکتب پیامبر صلح و مهربانی و
عطوفت حضرت مسیح علیه السلام هستند و مگر می شود از پیامبری که جز به
بزرگی ، پاکی ، مهربانی و صداقت و احترام به ادیان آسمانی ، شهادت کائنات
برای اوست که مکتبش همه رأفت و انسانیت بوده است و مادر گرامیش نیز از
سلاله پاکان عرش است ، توقع جز این داشت که رهروان دین آسمانی اش به پاکی
و عطوفت پیامبر خاتم محمد مصطفی (ص) معتقد باشند و از همه مهمتر مگر غیر
از این است که ادیان الهی همه از سرزمین مقدس ذهن انسانی سرچشمه می گیرند
و از یک روح جان گرفته اند و آن جان جانان همانا خداوند تبارک و تعالی است
؟

آیا این اهانت بزرگ و عظیم و نابخشودنی جز اهانت به ذات پاک و بلند مرتبه کبریایی است؟

آیا این اهانت وقیحانه اهانت به ساحت پاک پیامبران و انبیاء الهی نیست ؟

تعالیم آسمانی ادیان الهی همه و همه به موحدان و خداپرستان و یکتا پرستان
عالم، پرهیز از اهانت به ساحت مقدسات نزد مردمان هر دین و آیین و قوم و
ملتی است . آیا با این وصف نباید به ادیان احترام ویژه نمود؟و از توهین و
گستاخی پرهیز کرد؟ دست جبار صهیونیسم بین الملل در این اهانت رسوا شده به
خوبی مشهود است .تاریخ این قوم گستاخ و سست ایمان بخوبی پرونده مفصلی از
جنایت بشری را در خود به ره آورد ، آورده است .

ما ضمن محکوم کردن این اهانت آشکار و نفرت انگیز که تنها نشانه سست ایمانی
و ضعف ایمان و درک حقیقت خدا پرستی و یکتا پرستی است ، از همه خدا جویان و
پیروان الهی توقع داریم ، ضمن محکوم کردن این اقدام و اعلام انزجار از آن
که همانا به درستی دسیسه شیاطین و خائنان به بشریت است ، از ادامه این
گونه حرکات جلوگیری نموده و آنرا به شدت تقبیح نمایند. ما از تمام
مسلمانان سراسر جهان انتظار داریم ضمن  اعتراض و اعلام غیرت دینی ، از دست
زدن به اعمال و گفتار خارج از شأن یک مسلمان راستین و پیرو قرآن کریم
پرهیز نمایند .

از
آزادیخواهان جهان نیز انتظار داریم با اعلام اعتراض و شرکت در مراسم
راهپیماییهای مختلف در همه شهرهای جهان این رفتار غیر بشری را محکوم
نمایند .


شورای هماهنگی فعالان سایبری انقلاب اسلامی

 

****************


بیانیه به زبان عربی

بیان رقم 1 من لجنة تنسیق بین نشطاء الثورة الاسلامیة فی الانترنت تندیداً لاسائة القرآن الکریم

 

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ
إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ
اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا
أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ
بِأَنَّا مُسْلِمُون آل عمران – آیه 64

مصدر جمیع الادیان الالهیه هو دین الحنیف
واخذوا کلهم المعرفة من تعالیمه المضیئة. العمل المسیئ واللاإنسانی فی حرق
القرآن الکریم والإهانة شأنه الشریف الذی یعتبر بخلاصة مبادئ القیمة
لهدایة البشراتجاه السعادة والخیر أدی الی ألم فی قلوب جمیع المومنین
بالله فی انحاء العالم وعارعلی وجه داعیة حقوق ا?نسان والقیم المقبولة لکل الابناء البشر.

ماسبب اکثر من الأسف هو قیام داعی الی رسالة المسیح ، نبی السلام وناطق باسم المسیحیة بهذا العمل المسیی ء. وهل نتوقع من المسیحیة غیر السلام والرحمة والعطوفة والصدق والاحتر ام بآخرالادیان الالهیة کدین الاسلام ونبینا محمد المصطفی (ص) ودین المسیح غنی بالرأفة والرحمةو قدیسة مریم
سیدة الحنان والحب من سلالة المطهرین العالم . ولیس من البعید ان نری جمیع
الادیان السماویة من نفس الواحدة وهی الایمان بخالق السماوات والارض
وعباىته ووصول الی جنة رضا
ئه .وهل هذا الاسائةالفضیحة غیرمن الانتهاک حرمة الله التعالی وحرمة جمیع انبیائه
وادیانه وکتبه وجاء فی کل هذه الادیان ،الاحترام بالآخرین ،آرائهم وشعوبهم
ومعتقداتهم اذن الاحترام وعدم الانتهاک حرمات الادیان هو من واجب جمیع
احرارالعالم .

ولذلک یدالصهاینة وعمیلاتهم فی هذه الجریمة باین وتاریخ هذه العصبة ملیئة بجمیع الانتهاکات والاختراقات لحقوق الآخرین والجرایم البشریة .

نحن بعدالادانة هذه الاسائة الفضیحة بشأن القرآن الکریم وهذا العمل المعیب والمخزی، الذی علامة لضعف الایمان وعدم الادراک لتعالیم
الحنیف و عمل من قبل المؤامرین والخائنین للبشریة ، نطالب بحیلولة دون مثل
هذه الاعمال وندعوجمیع مسلمی العالم بحملة الاىانه والاستهجان ضدها مع
اخذبعین الاعتبار عدم القیام باعمال مشین وخاطىء دون شأن المسلمین .ونتوقع
من احرارالعالم اعلان معارضتهم ضد هذاالعمل القبیح ومشارکتهم فی جمیع
المظاهرات والحملات فی مختلف انحاء العالم .

****************


بیانیه به زبان فرانسوی

 

Non.1 Conseil de coordination des militants islamiques
cyber de la révolution islamique d"Iran condamnant la profanation et
l"insulte du Saint Coran

Au nom de Dieu Le Tout – Miséricordieux, Le Très Miséricordieux

" Vous qui avez reçu le Livre, venez à une parole commune
entre vous et nous : n"adorons que Dieu, ne lui associons rien, ne
prenons points les uns les autres des maitres ,à la place de Dieu "

La famille de Imran- verset 64

 

Toutes les religions divines(le juive; le christianisme et l"islam) sont de religion d"Ibrahim Khalil Allah .

l"action Inhumains et odieuse de brûler le Coran et
insulter ce verset qui a toutes les principes abstraits de toutes les
connaissances humaines a attristé tous les religieux et pieux et a
porté la douleur et honte à ceux qui revendiquent des droits de l"homme
et les valeurs humaines .

Plus malheureux que ceux qui ont commis cet outrage
impardonnable se croient le responsable de l"école du prophète de la
paix et de la bonté et la tendresse de Jésus-Christ .

Et est_ ce qu"on peut exiger des partisans d"un prophète_
qui lui appartient la pureté, la bonté et l"honnêteté et le respect des
religions divines, et qui sa mère est de descendant de pures du monde_
de ne pas croire la pureté et la bonté du dernier prophète Muhammad
Mustafa!

Et le plus important que toutes les religion divines ont
émané d"une seul esprit et cet esprit est Dieu ,Le Tout Miséricordieux
.est-ce que cette insulte est d"autre chose qu"un outrage à l"essence
propre de Dieu? est-ce que ce n"est pas un outrage envers les prophètes?

. Néanmoins il ne devrait pas y avoir un respect
particulier pour les religions? Et éviter l"humiliation et mépris? la
main tyran de sionisme International est évident dans cette insulte
.l"histoire de ce Rude peuple a bien détaillée en vrac ses crimes

Nous condamnons cette insulte flagrante et dégoûtant pour
le seul signe de faiblesse de la foi et la mauvaise compréhension de la
foi monothéisme .on demande les fidèles de Dieu de condamner cette
action, continuent d"empêcher un tel mouvement.

Nous attendons de tous les musulmans du monde entier en
exprimant leur protestation et en déclarant leur ferveur religieuse,
évitent de dire les mots et faire des actions en dehors de la dignité
d"un vrai musulman et un disciple du Coran.

on demande de tous les amoureux de la liberté dans le
monde de protester et participer à diverses manifestations dans toutes
les villes du monde et condamner cette action inhumain.

****************


بیانیه به زبان انگلیسی

 

Statement No.1 of Islamic Revolutionary’s cyber activists in reaction to the insult and disrespect to Holy Quran

In the name of God

O People of the Book, let’s begin to say that we are
identical till we worship God not taking him into partnership and
anyone of us won’t worship any other divinities except the One and
Unique God.

Surah Al-E-Imran, verse 64

All divine religions are of Abraham descent. The Jewish,
Christian and Islamic religions originate from Hanif Abraham’s religion
which is the source of the human knowledge. Quran is also truly the
abstract of all the human principals; that’s why impudently insult to
Holy Quran, burning it is a real inhuman and disgusting act that hurt
the theists all over the world and made ashamed all the Human Rights’
pretenders. It is really regrettable when we hear that Messiah’s
adherents committed this unforgettable act despite the fact that Jesus
Christ is the symbol of peace, kindness and tenderness. He is the
prophet of greatness, purity, sincerity and affection such as his
mother who is one of the empyrean’s pure progenies, and his school is
the school of humanity and affection. That’s because we all expect that
his adherents believe in Mohammad’s religion. The most important thing
is that all divine religions are due to human mind such as a unique
ghost which is the ghost of the blessed and supreme Lord. Burning Quran
is therefore an unforgettable insult to God and his prophet, even
though all men should prevent from affronting to sacred things of any
religion, according to religious trainings. It is evident that the
National Zionism accompanied with who affronted to Quran, as its
inhuman crimes’ history shows. So, we want all theists to condemn such
disgraceful acts which are enemies’ intrigues as well as a sign of
polytheism, expecting Muslims to protest against these blasphemies
expressing their religious zeal. We also want the libertarians to
participate in different manifestations around the world to condemn
these profanities.

****************



 

با اطلاع رسانی متن این بیانیه در گسترش موج محکومیت این اقدام در فضای سایبر با ما شریک شوید

 





طبقه بندی: بیانه،  شورای هماهنگی فعالان سایبری انقلاب اسلامی
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89 شهریور 23 توسط صادق.م | نظر بدهید




 بسم الله الرحمن الرحیم

 گرچه
تصمیم بر آتش زدن قرآن مجید را همه ارباب کلیسا و همه عقلاى دنیا محکوم
کردند و سبب شد آن کشیش دیوانه از کار خود منصرف شود ولى جمعى از اوباش که
احتمالاً از منابع صهیونیستى فرمان مى‏ گرفتند این کار بسیار زشت را در
بعضى از خیابان‏هاى آمریکا انجام دادند
.

 ما
این اهانت وحشتناک نسبت به قرآن مجید را قویاً محکوم مى‏کنیم و تعجب است
در عصرى که نام تمدن بر خود مى‏ گذارند اینگونه اعمال وحشیانه انجام شود
که به مقدس‏ترین مقدسات یک جمعیت عظیم یک میلیارد و نیمى اینگونه اهانت
گردد و اگر اهانت‏هاى مربوط به پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از
اروپا شروع نشده بود در آمریکا چنین اعمالى رخ نمى‏ داد. نهادهاى جهانى
باید تدبیرى براى جلوگیرى از اینگونه وحشى‏گرى‏ها که تخم عداوت را در
سراسر جهان مى‏پاشد، بیندیشند و اجازه ندهند به این سادگى امنیت جهان
دستخوش اختلال و بازیچه گروهى نادان و جنایتکار قرار گیرد

دشمنان قرآن بدانند که با این اعمال زشت خود چیزى از عظمت قرآن مجید نمى‏ کاهند بلکه توحّش خود را با این عمل اثبات مى‏ کنند.

 (وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ)


    1389/6/22





طبقه بندی: آیت الله مکارم شیرازی،  بیانیه،  قرآن سوزی
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89 شهریور 23 توسط صادق.م | نظر بدهید

پروژه قرآن سوزی

آتش
زدن قرآن، اگر چه تلخ تر و نفرت انگیزتر از آن است که زبان و قلم را یارای
شرح آن باشد اما، این سکه روی دیگری نیز دارد و آن، اعتراف صریح و بی پرده
آمریکا- بخوانید صهیونیست های حاکم بر کاخ سفید- به ناتوانی و درماندگی
خود در برابر موج پرشتاب اسلامگرایی و به قول حضرت امام(ره)، تسخیر سنگر
به سنگر نقاط کلیدی جهان است و تنها از این زاویه می توان اقدام نفرت
انگیز آمریکا در به آتش کشیدن قرآن را به ارزیابی نشست.

دو
موسسه استراتژیک آمریکایی «کارنگی» و آمریکن اینترپرایز در بررسی های
جداگانه ای اعلام کردند بعد از حمله بوش به مسلمانان در جریان واقعه 11
سپتامبر، مراجعه به قرآن در میان غربی ها رواج چشمگیر و غیرمنتظره ای
داشته است

دولتمردان آمریکایی از جمله اوباما، در
واکنش نسبت به این حرکت وحشیانه اعلام کرده اند که مطابق قوانین آمریکا و
اعلامیه جهانی حقوق بشر و پروتکل های بین المللی آزادی بیان! که آمریکا
امضاء کننده و متعهد به آن است، حق مقابله و پیشگیری از به آتش کشیدن قرآن
را ندارند! و توضیح نداده اند که اولا؛ قرآن کلام و بیان خداست بنابراین
به آتش کشیدن آن نقض آشکار و مقابله غیرقابل توجیه «آزادی بیان» است و
ثانیا؛ در اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید شده است که آزادی های تصریح شده و
مجاز در این بیانیه مشروط به آن است که سلب آزادی و یا نفی آرامش و حقوق
دیگران را در پی نداشته باشد. ثالثا؛ امروزه سخن از احترام به آزادی بیان
و حقوق دیگران از سوی دولت آمریکا فقط یک شوخی تلخ و گزنده است و رابعا...
خامسا و... بنابراین دولتمردان آمریکایی مسئول مستقیم این اقدام زشت و
نفرت انگیز هستند و مسلمانان در همه جای جهان و از جمله در آمریکا، نه فقط
حق قانونی، بلکه تکلیف الهی خود می دانند که از دولت آمریکا به خاطر این
جنایت انتقام بگیرند و بدیهی است که شهادت در این انتقام گیری مقدس را
موهبت بزرگ الهی و هدیه ای ملکوتی می دانند و صد البته آمریکایی ها با
اینگونه تصمیم های جدی و غیرقابل تغییر امت اسلامی ناآشنا نیستند و بارها
سنگینی آن را احساس کرده اند.

می گویند - و راست می گویند- کسانی
که به آخر خط می رسند به سیم آخر می زنند. آتش زدن کلام الله مجید با
برنامه ریزی گسترده و هزینه های هنگفت و کلان آمریکا برای جلب حمایت ملت
های مسلمان نه فقط همخوانی ندارد، بلکه در تضاد کامل است.

بنابراین،
چرا صهیونیست های حاکم بر کاخ سفید دست به این اقدام احمقانه می زنند؟ و
تمامی سرمایه های کلان و برنامه ریزی های گسترده خود برای فریب مسلمانان
را بر باد می دهند؟ آیا نمی توانند درک کنند که این حرکت مشمئزکننده، خشم
تمامی مسلمانان جهان را علیه آمریکا و متحدان صهیونیستش برمی انگیزد؟ و
آیا نمی فهمند که نمی توانند مسئولیت این اقدام مشمئزکننده را به گردن یک
کشیش مالیخولیایی و یا چند تن از اوباش آمریکایی بیندازند؟! به یقین از
عواقب این فاجعه باخبرند، بنابراین انگیزه این اقدام نفرت انگیز را تنها
در چند محور زیر می توان جستجو کرد.

1- نظرسنجی های رسما انجام
گرفته- از جمله نظرسنجی موسسه معروف گالوپ- انتشار میلیون ها مقاله،
هزاران کتاب و صدها فیلم مستند برای اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکا
کمترین تردیدی باقی نگذاشته است که واقعه 11 سپتامبر را صهیونیست های
آمریکایی در نشست سال 2000 بیلدربرگ طراحی کرده و به اجرا گذاشته اند تا
به زعم خود افکار عمومی جهانیان و از جمله مردم آمریکا را برای حمله به
افغانستان، عراق - و سپس ایران- فراهم آورند. امروزه مردم آمریکا،
دولتمردان این کشور و صهیونیست های حاکم بر کاخ سفید را عامل جنایت 11
سپتامبر و قتل عام هزاران انسان می دانند. پروژه احمقانه قرآن سوزی در
سالگرد واقعه 11 سپتامبر تلاش بی حاصل گروه صهیونیستی بیلدربرگ برای
انتقال افکار عمومی آمریکایی ها به فریب 2001 و تکرار همان دروغ بزرگ است
که در آن، جنایت 11 سپتامبر را به مسلمانان نسبت داده بودند.

2-
سیاست پردازان و تصمیم سازان آمریکایی رویکرد پرشتاب به اسلام را نه فقط
انکار نمی کنند بلکه بارها در مجامع رسمی و تصمیم ساز خویش از این پدیده
ابراز نگرانی جدی کرده اند.

جیمز ولسلی، اولیورکوئین، آلوین تافلر و
زئیف شف و دهها استراتژیست صاحب نام آمریکایی و اروپایی هر یک در بررسی
های جداگانه به درستی پیش بینی کرده بودند که اسلام، قطب قدرت بلامنازع در
آینده ای نه چندان دور است و سیاستمداران و برنامه ریزان غربی درستی این
پیش بینی را در رخدادهای پی درپی این سال ها به وضوح دیده اند. «قرآن
سوزی» اگرچه اقدامی نفرت انگیز است ولی حرکتی است برای متهم کردن اسلام به
خشونت گرایی که صدالبته اقدامی احمقانه است و مانند بسیاری از اقدامات
مشابه دیگر، نتیجه معکوس درپی خواهد داشت. گفتنی است که در سال 2005-4 سال
بعد از واقعه 11 سپتامبر، دو موسسه استراتژیک آمریکایی «کارنگی» و آمریکن
اینترپرایز در بررسی های جداگانه ای اعلام کردند بعد از حمله بوش به
مسلمانان در جریان واقعه 11 سپتامبر، مراجعه به قرآن در میان غربی ها رواج
چشمگیر و غیرمنتظره ای داشته است و بسیاری از مراجعه کنندگان، حقیقت اسلام
را با آنچه دولتمردان آمریکایی و اسرائیلی معرفی می کنند متفاوت یافته اند
و شمار قابل توجهی نیز به اسلام گرائیده اند. این دیدگاه در بررسی اعلام
شده گروه آمریکایی موسوم به «کمیته خطر» نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

می
گویند - و راست می گویند- کسانی که به آخر خط می رسند به سیم آخر می زنند.
آتش زدن کلام الله مجید با برنامه ریزی گسترده و هزینه های هنگفت و کلان
آمریکا برای جلب حمایت ملت های مسلمان نه فقط همخوانی ندارد، بلکه در تضاد
کامل است.

3- «نئوکان»ها در آمریکا که مجموعه ای از
صهیونیست ها و مسیحیان صهیونیست هستند و بسیاری از پست های کلیدی این کشور
را -صرفنظر از حاکمیت ظاهری دموکرات ها و یا جمهوری خواهان - در اختیار
دارند همواره از نزدیکی مسیحیان و مسلمانان و اتحاد آنان علیه صهیونیست ها
نگران بوده اند مخصوصاً آن که مسیحیان آموزه های مشترک فراوانی با
مسلمانان دارند- در کلام خدا نیز از مسیحیان با عنوان نزدیکترین و دوست
ترین مردم به مسلمانان یاد شده است- فاجعه قرآن سوزی و اعلام پیشاپیش آن
از سوی یک کشیش مسیحی می تواند اقدامی برای فاصله انداختن میان مسیحیان و
مسلمانان تلقی شودکه بدیهی است نتیجه مطلوب نئوکان ها را به دنبال نخواهد
داشت. همانگونه که اعلام آغاز جنگ صلیبی از سوی بوش و بعد از واقعه 11
سپتامبر، پی آمدی معکوس داشت و امروزه نیز ملت های مسلمان، اقدام شرم آور
یک کشیش دم دستی و چند اوباش آمریکایی را به حساب جامعه مسیحی جهان و از
جمله مسیحیان آمریکایی نمی نویسند و اعلام انزجار بسیاری از مسیحیان از
این اقدام احمقانه نشانه دیگری از درستی این برداشت است.

4- و
بالاخره خشم و عصبانیت آمریکا و متحدانش-مخصوصاً صهیونیست ها- از حرکت و
گسترش پرشتاب اسلام قابل درک است. در کلام خدا درباره اسلاف آنان آمده
است؛«... از شدت کینه ای که نسبت به
شما-مسلمانان- دارند سرانگشت خشم به دندان می گیرند. (ای پیامبر) به آنان
بگو از این خشم و عصبانیت بمیرید که خدا از درون ها با خبر است»
آیه 119 سوره مبارک آل عمران .


حسین شریعتمداری


از

تبیان





طبقه بندی: قرآن
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 89 شهریور 23 توسط صادق.م | نظر بدهید
نماز

برای
بهتر شدن در هر امری نیاز به تمرین و ممارست هست که مهارت ایجاد شود در
امور معنوی هم همین است اگر کسی میخواهد یک دیندار واقعی باشد و در جاده
کمال گام بردارد باید بداند که انجام دستورات دینی نیاز به دقت و تمرین و
مداومت دارد .

مثلا برای تأثیر نماز، ستون دینمان  خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان میفرماید : «الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ»1 ؛ آنان که بر نماز خویش پیوسته و پاینده‏اند.

این
ویژگى آنهاست که ارتباط مستمر با درگاه پروردگار متعال دارند، و این
ارتباط از طریق نماز تأمین مى گردد، نمازى که انسان را از فحشاء و منکر
باز مى دارد، نمازى که روح و جان انسان را پرورش ‍ مى دهد، و او را همواره
به یاد خدا مى دارد، و این توجه مستمر مانع از غفلت و غرور، و فرو رفتن در
دریاى شهوات ، و اسارت در چنگال شیطان و هواى نفس مى شود.

بدیهى است منظور از مداومت بر نماز این نیست که همیشه در حال نماز باشند، بلکه منظور این است در اوقات معین نماز را انجام مى دهند.

اصولا
هر کار خیرى آنگاه در انسان اثر مثبت مى گذارد که تداوم داشته باشد، و لذا
در حدیثى از پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مى خوانیم : ان
احب الاعمال الى الله ما دام و ان قل : محبوبترین اعمال نزد خدا چیزى است که مداومت داشته باشد، هر چند کم باشد.

بدیهى است منظور از مداومت بر نماز این نیست که همیشه در حال نماز باشند، بلکه منظور این است در اوقات معین نماز را انجام مى دهند.

در حدیثى از امام باقر (علیه السلام ) مى خوانیم : منظور این است هر گاه انسان چیزى از نوافل را بر خود فرض مى کند همواره به آن ادامه دهد.

گاه
دیده میشود که بعضی از جوانان عزیز به این بهانه که هیچ تحولی را در نتیجه
نمازشان مشاهده نمیکنند نسبت به نماز بی رغبت میشوند  و گاه ممکن است نماز
را به طور کل ترک کنند که این دامی است خطرناک از طرف شیطان مخصوصا با این
فضای شبه ناکی که ما در آن قرار داریم باید هر چه بیشتر به نماز پناه
ببریم تا بدین وسیله راه هدایت را تشخیص دهیم و به بیراهه های مخوف در
نیفتیم و سقوط نکنیم .

گاه یک غبطه و حسرت نسبت به بزرگان و
پیشوایان ممکن است ما را به نماز خودمان بدبین و بی میل کند مثلا با خود
میگویم نماز آیت الله بهجت کجا و نماز من کجا؟ یا فلان عالم نماز میخواند
ما هم نماز میخوانیم؟ خوب این خوب است اما نباید این مقایسه به جای تلاش
ما را به عقب براند و بی میل کند به نماز بلکه باید آگاه بود که بزرگان
اساتید ما هستند و ما برای استاد شدن باید راه آنها را برویم تا بدان مقصد
عالی برسیم نه با یک مقایسه نابجا نا امید گشته و راه پسرفت پیش گیریم .

اگر
مداومت بر نماز باشد و شخص در هر چه بهتر شدن آن بکوشد آنجاست که به لذت
عبادت دست خواهد یافت تکلیف و عبادت سخت است و کسی در این راه موفق است که
سختی ها را به جان بخرد والا با داشتن آرزو و حسرت در دل کاری از پیش
نمیرود باید در مقابل طوفان شهوات و غرایز و زرق و برق دنیا مقاوم بود بعد
ما هم میشویم الگو و نمونه برای دیگران.(انشاء الله)

 

منبع: تفسیر نمونه جلد 25


1- سوره معارج آیه 23.

از:

محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان





طبقه بندی: حدیث،  نماز،  مداومت
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 89 مرداد 20 توسط صادق.م | نظر بدهید

نماز

نماز شب آخوند ملاعلى معصومى   

مؤلف
کتاب فقهاى نامدار شیعه مى‏نویسد: در یکى از تابستانهایى که در خدمت مرحوم
آخوند ملاعلى معصومى بودم، روزى فرمود: ما را جهت افتتاح مسجد نوبنیاد
کبودر آهنگ دعوت کرده‏اند شما هم اگر

علاقه دارید مى‏توانید بیایید. حقیر چنین فرصتى را غنیمت شمرده به همراه ایشان و تنى چند از فضلاى همدان به کبودر آهنگ رفتیم.

اهالى
متدین کبودر آهنگ تا چند کیلومترى شهر به استقبال آمده بودند تا ایشان را
با تجلیل و تکریم هر چه با شکوه‏تر به شهر خود وارد سازند.

در مسجد
نوبنیاد شهر، یکى از وعاظ مشغول سخنرانى گردید و از احساسات گرم مردم و از
زحمات و مساعى بانیان تقدیر و تشکر به عمل آورد و نماز مغرب و عشا را به
امامت مرحوم آیت اللَّه آخوند به

اتفاق مردم میزبان با شکوه خاصى برگزار نمودیم.

بعد
از نماز، ما را به منزل یکى از محترمین شهر راهنمایى کردند. مردم نیز
بدانجا آمدند. در آن منزل سفره شام پهن شد و غذاى مفصلى در سفره نهاده شد.
بعد از صرف شام مردم تا پاسى از شب،

گرد مرحوم آخوند جمع شده بودند
و به راحتى و زودى نمى‏خواستند محضر او را ترک گویند. آخر الامر پاسى از
شب گذشته مردم رفتند و مهیاى خواب شدیم، من هماندم پیش بینى مى‏کردم که
تأخیر در

خواب و اکل غذاهاى متنوع و شرب نوشیدنى‏هاى محلى به همراه
هواى دلنواز منطقه، نماز صبح را مورد تهدید قضا و فوت قرار مى‏دهد. شاید
اگر دعاها و تهجد حضرت استاد نبود حقیر یکى از نخستین

کسانى بودم که در معرض این تهدید قرار مى‏گرفتم.

حدود
? ساعت از نیمه شب گذشته بود که زمزمه‏هاى عارفانه و دعاهاى روحبخش آخوند
ملاعلى مرا از خواب بیدار نمود. دیدم ایشان در کنار رختخواب خود روبه قبله
نشسته و به راز و نیاز مشغول است.

نماز شب را با خضوع و
خشوع و طمأنینه کامل مى‏خواند وتا نزدیکى‏هاى اذان صبح به نیایش مشغول
بود، زمزمه‏هاى روحبخش العفو العفو او هنوز هم در گوش جانم موج مى‏زند و
هرگاه به یاد آن لحظات

مى‏افتم حلاوت آن حالات برایم مضاعف مى‏گردد،
بعد از خواندن نماز شب و نافله صبح مشغول خواندن نماز صبح شد که حقیر و
بعضى از دوستان نیز اقتدا نمودیم، بعد از انجام نماز و اداى تسبیحات به
رختخواب رفته و مشغول استراحت گردیدیم. نزدیک طلوع آفتاب دیدم صداى یکى از
خواب ماندگان اصحاب، بلند شده است که: حضرت آیت اللَّه حضرت آیت اللَّه
آفتاب دارد مى‏زند زود باشید نماز قضا نشود،

پیش خود گفتم اى غافل! خودت را بیدار کن زاهد شب و شیر روز و مرد تهجد و عبادت ساعتهاست که بیدار و هوشیار است.(1)

نماز شب آیت اللَّه العظمى بهجت (ره)

آیت اللَّه شیخ جواد کربلایى مى‏گوید:

»جناب
آیت اللَّه بهجت در جدیت در نماز شب و گریه کردن در نیمه‏هاى شب مخصوصاً
شبهاى جمعه کوشا بودند. یکى از علما و مشاهیر به من فرمودند که: شب جمعه
در مدرسه سید در نجف اشرف درنیمه شب بنده شنیدم با صداى حزین و ناله و
گریه در حالى که سر به سجده گذاشته بود مکرراً به حق تعالى عرضه مى‏داشت:
»الهى من لى غیرک، أسئله کَشفَ ضُرّى وَ النَّظَرَ فى أمْرى«(2).

 

 

نماز شب شیخ محمد تقى بهلول

عالم
ربانى مجاهد خستگى‏ناپذیر حضرت حاج شیخ محمد تقى بهلول مى‏فرمودند: نماز
شب، خیر دنیا و آخرت را دارد؛ وقتى مى‏گوییم بخوانید دلیل هم داریم که خیر
دارد؛ مثلا زمانى که ما در مدرسه فیضیّه با بقیه رفقا درس مى‏خواندیم
روزگار ما خیلى به سختى مى‏گذشت، یک سال که شب نیمه شعبان مصادف با ایام
زمستان بود و هواى قم به حدى سرد بود که آب در چند ثانیه یخ مى‏بست.

همان
شب نیمه شعبان رفتم در مجلس جشنى که به مناسبت میلاد حضرت مهدى‏علیه
السلام تشکیل شده بود شرکت کردم و وقتى به مدرسه برگشتم در مدرسه بسته بود
و در حرم هم بسته بود و

هوا هم که خیلى سرد بود و از طرفى ما هم
مقید به خواندن نماز شب بودیم. لذا جلو در حرم آمدم و در همان جا روى زمین
شروع به نماز شب خواندن کردم.

نماز که تمام شد، یک مرد ترک زبان جلو
آمد و گفت: حرم کى باز مى‏شود؟ گفتم: یکى دو ساعت دیگر. گفت: دوستانم
منتظر من هستند که باید بروم شما لطف بفرمایید این شمعها را بگیرید و هر شب

جاهایى که از حرم تاریک است از طرف من روشن کنید.

من
هم شمعها را گرفتم و بعد آن شخص به من مقدارى پول داد و رفت که وقتى من
توجه کردم دیدم ??? تومان است که در آن زمان مبلغ قابل توجهى بود به من
داده است که با آن ??? تومان خیلى ازمشکلات ما حل شد. بله این یک نمونه از
خیر دنیا و آخرت نماز شب است.


1) فقهاى نامدار شیعه: ص??.

2) برگى از دفتر آفتاب: ص??.





طبقه بندی: نماز شب
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 89 فروردین 12 توسط صادق.م | نظر
دعا و مناجات و استغفار

نفیسه عروس امام صادق(علیه‌السلام)<\/h2>

نفیسه دختر حسن بن زید، و زید فرزند امام حسن مجتبى(علیه‌السلام) است همسر اسحاق فرزند امام صادق(علیه‌السلام) است .

برادر
زاده(1) نفیسه مى‌گوید: چهل سال تمام به عمه‌ام خدمت کردم و در این مدت
ندیدم که شبى بخوابد، یا روزى افطار کند پیوسته شب‌ها را به قیام و روزها
را به روزه مى‌گذراند.

به او مى‌گفتم: چرا با خود مدارا نمى‌کنى؟

پاسخ مى‌داد: چگونه با نفسم مدارا کنم با این که راهى سخت و گردنه‌هایى در پیش دارم که از آنها نمى‌گذرند مگر مردمان رستگار.(2)

 

نماز شب نخوانده بود گریه مى‌کرد<\/h2>

حجت الاسلام على محدّث‌زاده درباره پدرش مرحوم حاج شیخ عباس قمى(ره ) مى‌گوید:

یک روز صبح پدرم وقتی از خواب برخاست، شروع به گریه کردن نمود، از او پرسیدم: چرا اشک مى‌ریزید؟

فرمود: براى این که دیشب نماز شب نخواندم!

گفتم: پدر جان! نماز شب که مستحب است و واجب نیست، شما که ترک واجب نکرده‌اید و حرامى به جا نیاورده‌اید، چرا این طور نگرانید؟

فرمود: فرزندم! نگرانى من از این است که من چه کرده‌ام که باید توفیق نماز شب خواندن از من سلب شود؟(3)

 

کسى که براى خشنودى خدا نماز شب بخواند<\/h2>

رسول خدا(صلى الله علیه و آله) فرمود:

هر
گاه بنده‌اى شب هنگام از خواب برخیزد و در حالى که هنوز(آثار) سنگینى خواب
در چشمان او باقى است، براى خشنودى خداوند نماز شب بخواند، پروردگار متعال
به ملائکه‌اش مباهات مى‌کند و مى‌فرماید: آیا نمى‌بینید بنده مرا که در
نیمه شب از بستر خواب برخاست و به خاطر خواندن نمازى که بر او واجب
نکرده‌ام، خواب شیرین را رها کرد؟ پس شاهد باشید که او را آمرزیده‌ام.(4)

 

درخواست مهلت براى خواندن نماز و ...<\/h2>

در
عصر روز تاسوعا وقتى که دشمن تصمیم گرفت حمله بر لشکریان امام
حسین(علیه‌السلام) را آغاز کند، حضرت به برادرش حضرت
اباالفضل(علیه‌السلام) فرمود: "به سوى آنان برو و اگر مى‌توانى کار را به
فردا واگذار، تا امشب را به نماز و نیایش و طلب آمرزش از او سپرى کنیم،
خدا مى‌داند که من نماز، تلاوت قرآن، و دعا و درخواست آمرزش را دوست دارم."

(5)

حضرت امام حسن عسکرى(علیه‌السلام) مى‌فرمایند:

رسیدن به لقاى خداوندى سفرى است که تنها مرکب راهوار آن شب زنده‌دارى است .(6)


پی‌نوشت‌ها:

1- زینب دختر یحیى متوّج .

2- داستانهاى نماز، ص 73.

3- اصحاب امام صادق(علیه‌السلام)، ص 16.

4- ارشاد القلوب(دیلمى )، ج 2، ص 15، باب 22.

5- مقتل الشمس، ص 179 - 180.

6- اسرار الحکم سبزوارى، ص 497.





طبقه بندی: پیامبر(ص)،  امام صادق(ع)،  نماز شب،  شیخ عباس قمی،  امام حسن عسکری(ع)

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88 بهمن 27 توسط صادق.م | نظر بدهید
مدیریت در قرآن

خوشه بندی قـــــرآنی ... هدفمند کـردن یاران

برگرفته از مفاهیم ارزشمند سوره الواقعة

 

مدتی
است افراد جامعه درباره خوشه بندی 1و 2 و 3 مرکز آمار صحبت می کنند و به
دنبال این هستند که بالاخره برای دریافت یارانه، در کدام خوشه جای می
گیرند تا معلوم شود که نصیبشان از این دیار خاکی چقدر است! هـــدف از
طـــــرح این خوشه بندی قرآنی (خوشه بندی قرآنی هیچ ربطی به تقسیم بندی
دولتی ندارد ) تلنگری است به هــر آن کسی که برای تحصیل آخرت خود تلاش می
کند و فراورده دنیا را برای روز واپسین می پسندد.

در آیات شریف سوره واقعه، خداوند متعال، بندگان را به سه دسته تقسیم می کند: وَکُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً  و شما به سه گـــروه تقسیم خواهید شد .... (آیه 7?

بعد
از بیان وقوع واقعه عظیم و رستاخیز بزرگ به چگونگى حال مردم در آن روز
پرداخته ، و قبل از هر چیز آنها را به سه گروه تقسیم کرده ، مى گوید: «و
شما در آن روز سه دسته خواهید بود».

در مورد دسته اول مى فرماید: «نخست اصحاب میمنه هستند، چه اصحاب میمنه اى »؟! (فاصحاب المیمنة ما اصحاب المیمنة).
منظور از اصحاب المیمنه کسانى هستند که نامه اعمالشان را به دست راستشان
مى دهند و این امر در قیامت رمزى و نشانه اى براى مؤ منان نیکوکار و اهل
نجات است ، چنانکه بارها در آیات قرآن به آن اشاره شده .

در مورد دسته دوم فرموده است: (و اصحاب المشئمة ما اصحاب المشئمة ).
گروهى بدبخت و تیره روز و بیچاره و بینوا که نامه هاى اعمالشان را به دست
چپشان مى دهند که خود نشانه و رمزى است براى تیره بختى و جرم و جنایت
آنها. تعبیر به «ما اصحاب المشئمة » نیز در اینجا نهایت بدبختى و شقاوت
آنها را منعکس مى سازد.

سرانجام گروه سوم را چنین توصیف مى کند: «و پیشگامان پیشگام» (و السابقون السابقون ). «آنها مقربانند»! (اولئک المقربون ). «سابقون» کسانى هستند که نه تنها در ایمان پیشگامند، که در اعمال خیر و
صفات و اخلاق انسانى نیز پیشقدمند، آنها«اسوه » و «قدوه» مردمند، و امام و
پیشواى خلقند، و به همین دلیل مقربان درگاه خداوند بزرگند. بنابراین اگر
بعضى از مفسران پیشگام بودن آنها را تنها به سبقت در طاعت الله (اطاعت
خدا) یا نمازهاى پنجگانه، یا جهاد، یا هجرت، یا توبه و امثال آن تفسیر
کرده اند، هر کدام گوشه اى از این مفهوم وسیع را مورد توجه قرار داده اند،
وگرنه این کلمه اینها و غیر اینها از خیرات و برکات را شامل مى شود.

 

مدیر نمونه

خوشه 1:

فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ اما اگر او از مقربان باشد (??)

فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِیمٍ در روح و ریحان و بهشت پرنعمت است (??)

 

خوشه ?:

وَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْیَمِینِ  و اما اگر از اصحاب یمین باشد

فَسَلَامٌ لَّکَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ  سلام برتو از سوی اصحاب الیمین(??)

 

خوشه ?:

وَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّالِّینَ  اما اگر او از تکذیب کنندگان گمراه باشد (??)

فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِیمٍ با آب جوشان دوزخ از او پذیرائی می‏شود! (??)

وَتَصْلِیَةُ جَحِیمٍ سپس سرنوشت او ورود در آتش جهنم است (??)

إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ  این همان حق و یقین است آیه (??)

 

در
ابتدای سوره واقعه، مردم به سه دسته تقسیم شد: «کنتم ازواجاً ثلاثة»،
مقرّبان درگاه الهى، اصحاب یمین و اصحاب شمال، پایان سوره نیز سرنوشت این
سه گروه را تکرار مى‏کند. هر کس به میزان قرب خود، پاداش دریافت مى‏دارد؛
چنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و
ریحان در قبر و بهشت پر نعمت براى آخرت او مقرر مى‏شود. البتّه «مقرّبون»
با توجّه به آیات 10 و 11، همان پیشتازان در ایمان و عمل صالح مى‏باشند.

«و السابقون السابقون اولئک المقرّبون»
از اصحاب یمین در لحظه مرگ، رفع نگرانى مى‏شود تا در قیامت پاداش دریافت
کنند. ظاهراً مراد از اصحاب یمین کسانى هستند که نامه عملشان به دست
راستشان داده مى‏شود.

مراد از اصحاب شمال نیز کسانى هستند که نامه عملشان به دست چپشان داده مى‏شود.

هر
کس به میزان قرب خود، پاداش دریافت مى‏دارد؛ چنانکه امام صادق علیه السلام
فرمود: اگر محتضر از مقرّبان باشد، روح و ریحان در قبر و بهشت پر نعمت
براى آخرت او مقرر مى‏شود.

 در این آیات، لحظات جان دادن سه گروه در کنار هم مطرح شده است تا انسان در این نمایشگاه معنوى، کدام یک را انتخاب کند: «روح و ریحان و جنّة نعیم... نزل من حمیم و تصلیة جحیم»
براى پاداش مقرّبان و اصحاب یمین دلیلى نیامده است، ولى براى کیفر کافران
دلیل آمده که چون مکذّب و ضالّ هستند. پس تنبیه، دلیل مى‏خواهد ولى در لطف
و محبت، کسى سراغ علّت نمى‏رود. امام صادق‏علیه السلام فرمود: پذیرایى با
آب جوشان، در برزخ و قبر است و ورود به دوزخ، در قیامت است. این سوره با
یاد معاد آغاز و با نام معاد ختم گردیده است.

1- مقرّبان، پس از جان دادن، بلافاصله به راحت و رفاه مى‏رسند. «فروح و ریحان» (حرف «ف» دلالت بر گذشت زمانى اندک مى‏کند.)

2-
مرگ براى مقرّبان، زمینه‏ساز سه رحمت است: رهایى از غصّه‏ها و سختى‏هاى
دنیا «فروحٌ»، رسیدن به الطاف الهى «ریحان» و رسیدن به کامیابى ابدى.
«جنّة نعیم»

3- لحظات احتضار و مرگ و اخبار مربوط به نحوه جان دادن مقرّبان، اصحاب یمین و اصحاب شمال را باور کرده و جدّى بگیریم. «ان هذا لهو حق الیقین»

4- سختى جان دادن کفار و کیفر آنان با حمیم و جحیم، حق و عادلانه است. «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم... ان هذا لهو حق الیقین»

5 - کیفر یک عمر انحراف و تکذیب، «المکذّبین الضالّین» پذیرایى با نوشیدنى سوزان در جایگاهى آتشین است «فنزل من حمیم و تصلیة جحیم» و خداوند از کیفر نابجا منزّه است. «فسبح باسم ربّک...»

6-
وجود قیامت و نظام کیفر و پاداش، نشانه ربوبیّت خداوند در جهت تربیت انسان
است که ستایش پروردگار را مى‏طلبد. «فسبّح باسم ربّک العظیم» «والحمدللّه
ربّ العالمین»

 

حال به محکمه
قضاوت برویم و با گزارش هایی که از کردار و اعمال خود سراغ داریم، خود حکم
صادر کنیم که در کدام خوشه قرار خواهیم گرفت؟!

 

مدیریت در قرآن

تفاوت های پسین «هدفمند کردن یاران» و «هدفمند کردن یارانه»

روز
رستاخیز و واقعه روزی خواهد بود که یاران از نااهلان تشخیص داده خواهند شد
و بر اساس یارانه هایی که از دنیا به همراه خود برده اند به جایگاه ابدی و
در خور شان خود، قرار می گیرند. 

در طرح هدفمند کردن یارانه ها امکان اعتراض درمهلت قانونی به خوشه بندی دولت وجود دارد.

اما در روز واقعه هیچ توان، مجال و فرصتی برای اعتراض نخواهد بود.

یَوْمَئِذٍ یَتَّبِعُونَ الدَّاعِیَ لا عِوَجَ لَهُ وَ خَشَعَتِ الْأَصْواتُ لِلرَّحْمنِ فَلا تَسْمَعُ إِلاَّ هَمْساً  طه108

 

در طرح هدفمند کردن یارانه ها ممکن است عده ای بتوانند خود را در خوشه 1 جا دهند.

اما در روز واقعه
کسی به جز خداوند، قادر به هیچ عملی نیست و هر فردی بنابر پرونده اعمال در
جایگاه خود قرار می گیرد و بطور قطع، هیچ اشتباهی وجود ندارد. یَوْمَ
تُبْلَى السَّرائِر (طارق9)

 

در طرح هدفمند کردن یارانه ها طبیعی است که به دلیل زائیده بودن دست بشر از خطا عاری نیست و ممکن است عدالت به طور کامل اجرا نشود.

اما در روز واقعه
عدالت کامل تنها در آن روز است که اجرا خواهد شد و اصولا آن عدالتی که در
آنروز عملی می شود در ظرف دنیا، امکان عملی شدن ندارد. وَ الْوَزْنُ
یَوْمَئِذٍ الْحَقُّ (اعراف/8) فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا
یَرَهُ (الزلزلة/7) وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ
(الزلزلة/8)

 

منابع: تفسیر نور ، پرسمان قرآنی





طبقه بندی: قرآن،  بهشت،  خوشه،  قیامت،  دوزخ
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 88 بهمن 20 توسط صادق.م | نظر بدهید

قرآن

حضرت
عبدالعظیم حسنی(ع)می فرماید: امام جواد علیه السلام به نقل از اجداد
طاهرینش برایم حکایت فرمود که: عمروبن عبید به محضر مبارک امام صادق علیه
السلام شرفیاب شد. هنگامی که سلام کرد و نشست این آیه شریفه را تلاوت
نمود: الَّذِینَ یجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا
اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّکَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِکُمْ إِذْ
أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِی بُطُونِ
أُمَّهَاتِکُمْ فَلَا تُزَکُّوا أَنْفُسَکُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ
اتَّقَى(النجم/32)

همانها که از گناهان بزرگ و اعمال زشت دوری
می‌کنند، جز گناهان صغیره (که گاه آلوده آن می‌شوند)؛ آمرزش پروردگار تو
گسترده است؛ او نسبت به شما از همه آگاهتر است از آن هنگام که شما را از
زمین آفرید و در آن موقع که بصورت جنینهایی در شکم مادرانتان بودید؛ پس
خودستایی نکنید، او پرهیزگاران را بهتر می‌شناسد! آنگاه ساکت شده و از
تلاوت ادامه آیه خودداری نمود. در این هنگام امام صادق علیه السلام از وی
پرسید: چرا ساکت شدی (و قرائت را قطع نمودی)؟

عمروبن عبید پاسخ داد: دوست دارم بدانم کدامیک از گناهان در قرآن مجید به عنوان گناهان کبیره معرّفی شده اند.

امام
صادق علیه السلام فرمود: آری، ای عمرو! بزرگترین گناه کبیره، شرک به
خداست. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: مَنْ یشْرِکْ بِاللَّهِ
فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَیهِ الْجَنَّةَ (المائدة/72)

 زیرا هر کس شریکی برای خدا قرار دهد، خداوند بهشت را بر او حرام کرده است.

دیگر
از گناهان کبیره، سوگند دروغینی است که بدان وسیله مالی به دست آورند زیرا
خدای –عزّوجلّ – می فرماید:إِنَّ الَّذِینَ یشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ
وَأَیمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی
الْآخِرَةِ. کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به
بهای ناچیزی می‌فروشند، آنها بهره‌ای در آخرت نخواهند داشت

پس
از آن ناامیدی از رحمت خداست، زیرا خداوند-عز و جل- می فرماید: وَلَا
تَیأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ
إِلَّا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ(یوسف/87)و از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که
تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس می‌شوند!»

پس از آن، ایمن
دانستن خود از مکر و مجازات الهی است، زیرا خدای عزّوجلّ – می فرماید:
 أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللَّهِ فَلَا یأْمَنُ مَکْرَ اللَّهِ إِلَّا
الْقَوْمُ الْخَاسِرُونَ(الأعراف/99)آیا آنها خود را از مکر الهی در امان
می‌دانند؟! در حالی که جز زیانکاران، خود را از مکر (و مجازات) خدا ایمن
نمی‌دانند!

 واز جمله ی گناهان کبیره، عاقّ والدین گشتن است زیرا خدای سبحان شخص عاقّ را جبّار و شقی دانسته است.(1)

دیگراز
گناهان کبیره، به ناحق کشتن کسی است که خداوند خونش را حرام شمرده(2)  (و
برای آن حرمت قائل گشته است) زیرا خدای – عزّوجلّ – می فرماید: وَمَنْ
یقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا
وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا
عَظِیمًا(النساء/93)

و هر کس، فرد باایمانی را از روی عمد به قتل
برساند، مجازات او دوزخ است؛ در حالی که جاودانه در آن می‌ماند؛ و خداوند
بر او غضب می‌کند؛ و او را از رحمتش دور می‌سازد؛ و عذاب عظیمی برای او
آماده ساخته است.

دیگر از گناهان کبیره، متهّم ساختن زنان پاکدامن
است زیرا خدای – عزّوجلّ- می فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یرْمُونَ
الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیا
وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ(النور/23)

کسانی که زنان
پاکدامن و بی‌خبر (از هرگونه آلودگی) و مؤمن را متهم می‌سازند، در دنیا و
آخرت از رحمت الهی بدورند و عذاب بزرگی برای آنهاست.دیگر از گناهان کبیره،
خوردن (ظالمانه) اموال یتیمان است زیرا خدای – عزّوجلّ - می فرماید:  
إِنَّ الَّذِینَ یأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا
یأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَیصْلَوْنَ سَعِیرًا(النساء/10)

کسانی که اموال یتیمان را به ظلم و ستم می‌خورند، (در حقیقت،) تنها آتش می‌خورند؛ و بزودی در شعله‌های آتش (دوزخ) می‌سوزند.

دیگر
از گناهان کبیره، فرار کردن از جنگ و جهاد (و بیرون رفتن از صف لشکریان
اسلام) است زیرا خدای – عزّوجلّ – می فرماید: وَمَنْ یوَلِّهِمْ یوْمَئِذٍ
دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَیزًا إِلَى فِئَةٍ
فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ
الْمَصِیرُ(الأنفال/16)

و هر کس در آن هنگام به آنها پشت کند -مگر
آنکه هدفش کناره‌گیری از میدان برای حمله مجدد، و یا به قصد پیوستن به
گروهی (از مجاهدان) بوده باشد- (چنین کسی) به غضب خدا گرفتار خواهد شد؛ و
جایگاه او جهنم، و چه بد جایگاهی است!دیگر از گناهان کبره، رباخواری
(=نزول خواری) است زیرا خدای – عزّوجلّ – می فرماید: الَّذِینَ یأْکُلُونَ
الرِّبَا لَا یقُومُونَ إِلَّا کَمَا یقُومُ الَّذِی یتَخَبَّطُهُ
الشَّیطَانُ مِنَ الْمَسِّ کسانی که ربا می‌خورند، (در قیامت) برنمی‌خیزند
مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده (و نمی‌تواند تعادل خود
را حفظ کند؛ گاهی زمین می‌خورد، گاهی بپا می‌خیزد).

دیگر از
گناهان کبیره، جادوگری و سحر است زیرا خدای –عزّوجلّ – می فرماید:
وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ
خَلَاقٍ؛ و مسلما می‌دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت
بهره‌ای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند،
اگر می‌دانستند!!

دیگر از گناهان کبیره، زنا است زیرا  خدای –
عزّوجلّ – می فرماید: وَمَنْ یفْعَلْ ذَلِکَ یلْقَ
أَثَامًا(الفرقان/68)یضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یوْمَ الْقِیامَةِ
وَیخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا(الفرقان/69)

و زنا نمی‌کنند؛ و هر کس چنین کند، مجازات سختی خواهد دید!*عذاب او در قیامت مضاعف می‌گردد، و همیشه با خواری در آن خواهد ماند!

دیگر
از گناهان کبیره، سوگند دروغینی است که بدان وسیله مالی به دست آورند زیرا
خدای –عزّوجلّ – می فرماید:إِنَّ الَّذِینَ یشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ
وَأَیمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِی
الْآخِرَةِ. کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به
بهای ناچیزی می‌فروشند، آنها بهره‌ای در آخرت نخواهند داشت؛

دیگر از
گناهان کبیره خیانت کردن است زیرا خدای –عزّوجلّ – می فرماید: وَمَنْ
یغْلُلْ یأْتِ بِمَا غَلَّ یوْمَ الْقِیامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ
مَا کَسَبَتْ وَهُمْ لَا یظْلَمُونَ(آل عمران/161)

و هر کس خیانت کند، روز رستاخیز، آنچه را در آن خیانت کرده، با خود (به صحنه محشر) می‌آورد؛

دیگر
از گناهان کبیره نپرداختن زکات واجب است زیرا خدای –عزّوجلّ – می
فرماید:فَتُکْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا
مَا کَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ فَذُوقُوا مَا کُنْتُمْ
تَکْنِزُونَ(التوبة/35)

و با آن صورتها و پهلوها و پشتهایشان را داغ
می‌کنند؛ (و به آنها می‌گویند): این همان چیزی است که برای خود اندوختید
(و گنجینه ساختید)! پس بچشید چیزی را که برای خود می‌اندوختید! 

دیگر از گناهان کبیره، نقض عهد و پیمان و قطع رَحِم (= بریدن از خویشاوندان) است

دیگر
از گناهان کبیره شهادت دادن دروغین و کتمان شهادت است زیرا خدای –عزّوجلّ
– می فرماید: وَلَا تَکْتُمُوا الشَّهَادَةَ وَمَنْ یکْتُمْهَا فَإِنَّهُ
آثِمٌ قَلْبُهُ (البقرة/283)

و هر کس آن را کتمان کند، قلبش گناهکار است.

یکی دیگر
از گناهان کبیره شراب نوشیدن است زیرا خدای –عزّوجلّ – از آن نهی نموده
است همان گونه که از پرستیدن بتها نهی نموده است:یا أَیهَا الَّذِینَ
آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ
رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ
تُفْلِحُونَ(المائدة/90)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! شراب و قمار
و بتها و ازلام [= نوعی بخت‌آزمایی ]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها
دوری کنید تا رستگار شوید!

دیگر از گناهان کبیره ترک نمودن عمدی
نماز و یا هر واجب دیگر است زیرا رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
مَن تَرَکَ الصَّلاةَ مُتَعَمِّداً فَقَد بَرِیءً مِن ذِمَّةِاللهِ وَ
ذِمَّةِ رَسُولِ اللهِ(3)

دیگر از گناهان کبیره، نقض عهد و پیمان
و قطع رَحِم (= بریدن از خویشاوندان) است زیرا خدای –عزّوجلّ – می فرماید:
وَالَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ
وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی
الْأَرْضِ أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ(الرعد/25)

آنها
که عهد الهی را پس از محکم کردن می‌شکنند، و پیوندهایی را که خدا دستور به
برقراری آن داده قطع می‌کنند، و در روی زمین فساد می‌نمایند، لعنت برای
آنهاست؛ و بدی (و مجازات) سرای آخرت!

پس از این که سخنان
امام صادق علیه السلام به اینجا رسید، عمروبن عبید، در حالی که با صدای
بلند گریه می کرد از نزد آن حضرت برگشته و می گفت: هر کس به رأی خویش
متّکی بوده و در برابر شما اهل بیت عصمت و طهارت ادّعای فضیلت و دانش
نماید، هلاک گشته است.(4)

____________________

1.اشاره به آیه: (ولم یجعلنی جبارا شقیا)(مریم/32) .

2.تعبیری است برگرفته از: انعام/151، اسرآء/33، فرقان/68

3. هر کس نماز را عمدا ترک کند از پناه خدا و رسول خارج گردیده است.

4.برگرفته از: هزار و یک حکایت قرآنی، محمد حسین محمدی





طبقه بندی: قرآن،  روایت،  والدین،  احسان،  احترام،  ادب
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 88 بهمن 15 توسط صادق.م | نظر بدهید
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.