سفارش تبلیغ
بررسی مالکیت دامنه هاست ایران
اندکی صبر ، سحر نزدیک است

شب لیله الرغائب شب شوروشوق جنت

شب زاری ونیایش یه سوی خدای رحمت

مددی رسان خدایا زخزانه وجودت

بنشان همای همت به سر گدای عزت

چه دقایقی زعمرم بگذشت وخواب بودم

چه شود در این دل شب برهم زخواب غفلت

سر آستان کویت سرسجده آرم امشب

به امید یک نگاهی زتوای نشان وحدت

به دو دیده خون فشانم زگناه بیشمارم

چه کنم زمکر ابلیس که فکند مرا به ظلمت

صنما نمای رویت که خراب بت نگردم

کنم این رخ به دل خاک به نشان بی نهایت

شب وروز جسته ام من زنشان بی نشانی

کی کند به دیده روشن مهدی از سرای غیبت

منبع:http://ba2inam.mihanblog.com

 

 

التماس دعا.....





طبقه بندی: لیله الرغائب،  شب آرزوها
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91 خرداد 4 توسط صادق.م | نظر بدهید

 

آرزو دارم :

                      خورشید رهایت نکند

                                                   غم صدایت نکند

                                                                          ظلمت شام سیاهت نکند


                                         و تو را از دل آنکس که تنش در تن توست

                                              حضرت دوست ، جدایت نکند . . .

 

التماس دعا!!!





طبقه بندی: لیله الرغائب،  شب آرزوها
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 90 خرداد 19 توسط صادق.م | نظر بدهید
سلام رفقا

همون طور که می دونید امشب،لیله الرغائب یا همون شب آرزوهاست....

اعمال مربوط به این شب و امروز هم در آرشیو همین وبلاگ موجوده،هم چنین میتونید به مفاتیح الجنان مراجعه کنید....

دوستان! من 2 هفته ی دیگه کنکور دارم.
التماس دعای مخصوص دارم از همه شمایی که این مطلب رو میخونید و مطمئنم که دلهای پاکی دارید و خدا به حرفاتون خیلی گوش میده....

یه بار دیگه میگم التماس دعا

دلاتون خدایی!!!
یا علی...




طبقه بندی: لیله الرغائب،  دعا،  نماز،  شب آرزوها،  آرزو
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 89 خرداد 27 توسط صادق.م | نظر

معنای لغوی اعتکاف

کلمه اعتکاف از ریشه عکف است. اهل لغت برای این ریشه، معانی گوناگونی ذکر نموده اند. از جمله: رویکرد به چیزی با توجه و مواظبت، اقبال به چیزی بی آن که روی از آن برگردد، محبوس و متوقف کردن چیزی، اقبال و ملازمت بر چیزی از روی تعظیم و بزرگداشت آن، التزام به یک مکان و اقامت در آن، اقامت، ملازمت و مواظبت، حبس و توقف.

تعریف اصطلاحی اعتکاف

مجموع تعاریف بالا را می توان، در یک تعریف خلاصه کرد: "اعتکاف به معنی اقامت گزیددن در جایی است به طوری که فرد معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و این التزام ناشی از اهمیت و عظمت آن موضع باشد."
بنابراین آنچه باعث تفاوت میان اعتکاف و سایر اقامتها می شود این است که در اعتکاف، یک نحوه توجه و رویکردی وجود دارد که مانع اشتغال فرد به امور دیگر، غیر از آنچه که به او روی کرده می شود.
امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می گویند:
وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد.

ارکان اعتکاف: ارکان عبادت یعنی اجزایی که اگر عمداً یا هوا ترک شوند، آن عبادت باطل می شود. اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از 1) نیت؛ 2) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف؛ 3 کمتر از سه روز نبودن اعتکاف؛ 4) روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف.

اعتکاف در فقه

اعتکاف از اصطلاحات فقه اسلامی و به معنی اقامت طولانی در یکی از مساجد جامع به منظور عبادت است و از جمله عبادت‌هایی است که سابقه تاریخی فراوانی دارد. بسیاری از پیامبران و موحدان برای راز و نیاز با خداوند و تهذیب نفس و تقویت روح به مدت طولانی در نقطه‌ای معین و به دور از زندگی مادی اقامت می‌گزیدند.

سنت پیامبر در اعتکاف

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نیز پس از بعثت، به این سنت دیرینه عمل می‌فرمود و همه ساله در دهه سوم ماه رمضان در مسجد النبی در مدینه چادری بر پا می‌کرد، در آنجا معتکف می‌شد و به عبادت می‌پرداخت.

مکانهای اعتکاف

بهترین مکان‌ها برای اعتکاف، مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، مسجد سهله، است و پس از آنها، مساجد جامع شهرها. اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب مؤکد در اسلام است.
در ایام اعتکاف، مباشرت با همسر و بیرون رفتن از مسجد به مدت طولانی و برای کارهای غیر ضروری مجاز نیست.

زمانهای اعتکاف

ایام اعتکاف، دهه آخر ماه رمضان و نیز ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم) ماه رجب است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است:
«ثواب اعتکاف در ماه رمضان، برابر با ثواب دو حج و عمره است.»






طبقه بندی: اعتکاف
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87 تیر 27 توسط صادق.م | نظر بدهید

خلوت با دوست

انسان در پی دستیابی به کمال، به دنبال انتخاب است و اعتکاف انتخابی نیکوست، انتخاب همنشینی با قدسیان و فرشته خویان. معتکف، با پیوندی محکم و ناگسستنی با مبدا هستی، در پی نزدیکی به محبوب، با چشیدن طعم شیرین وصل، چشمه سار جان را از زلال حضور، لبریز می‌سازد و با خطاب "ارجِعی اِلی رَبّکَ" به منزلگاه دوست می‌شتابد و با او خلوتی معنوی را می‌آزماید.

اعتکاف سنت اسلام. عاشقان واله و شیدا، در سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب، پرده نشین وادی سلامت گشته و در کوثر بخشایش جان و تن شسته و صورت و سیرت از پلیدی و رذیلت می‌زدایند.

مؤمنان در این ایام، مرغ جان را در حریم امن دوست به پرواز آورده و با دلی لبریز از ذکر و دعا، به ضیافت رب الارباب بار یافته و سر بر آن آستان بی‌نیاز می‌سایند و .... تا یار که را خواهد و توفیق که را باشد.

عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله‌های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می‌شوند. معتکف روزه‌اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است. در خانه دوست، سفره‌ایی از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار گناه از دل می‌زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می‌گردد. ماهی که عشاق از سفره پرفیض الهی، لقمه‌های راز بر می‌چینند.

اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آمیزه‌ای است از این دو و نیازمند پرورش در ابعاد وجودی خود؛ انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نیازمند نیایش است، مناجاتی شیرین و زیبا، هم کلامی موجودی ضعیف با منشا قدرتها. تنوع عبادات به دلیل نیازهای گوناگون انسانی است، هر عبادتی جوابگوی نیازی از اوست. نماز، زنگار غفلت از روان می‌زداید و صیقل روح و روان است. روزه، پالایشگاه خلوص و نردبان صعود است. حج، شرکت در آزمون الهی و قطع تعلقات و دلبستگی دنیوی است. عبادات مالی؛ چون خمس و زکات و صدقات، دمیدن روح ایثار و گذشت در وجود آدمی است. اما اعتکاف، آمیزه‌ای از چند عبادت با فضیلت است. روزه که خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتکاف است. حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است. عاکف سه روز در مسجد مقیم می‌گردد و جز برای ضروریات، کوی دوست را ترک نمی‌گوید. خود را از حلال باز می‌دارد تا با تمرین بندگی، جهاد با نفس را بیازماید. اعتکاف عهد مودّت و میثاق مجدد با پروردگار است.

ایام بیض در پیش است زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش، زن و مرد را به خود می‌خواند، انسان را می‌خواند تا در دنیای ‌های و هوی و دود و دم، معراج انسانیت را به تماشا بنشینیم. فرصت طلایی عمر در پیش است و ایام در گذر؛ پس همتی باید تا با حضوری سبز از همسفران کوی دوست گردیم.





طبقه بندی: اعتکاف
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 87 تیر 25 توسط صادق.م | نظر بدهید
سلام
امشب لیله الرغائب یعنی شب آرزوهاست.
یعنی هر کی با دل پاک و خلوص نیت دعا منه دعاش مستجاب میشه...
بیاین همگی برای ظهور آقامون حضرت صاحب الزمان مهدی موعود(عج)دعا کنیم.....
بعدش برای سلامتی پدر و مادر و شفای همه ی مریضا........
ما رو هم اگه خواستین ی دعای کوچیک بکنین....
ان شائ الله آرزوهای همتون مستجاب بشه....
یه بار دیگه
                                                                     التماس دعا




طبقه بندی: لیله الرغائب
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87 تیر 20 توسط صادق.م | نظر
اولین شب جمعه ی ماه رجب را لیلة الرغائب می نامند
این نام گذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت هیچ فرشته ای در آسمانها و زمین نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.آنگاه خداوند به طور غیر منتظره ای بر آنان وارد شده و می فرماید:
ای فرشتگانم!هر چه می خواهید از من درخواست کنید.
فرشتگان عرض می کنند:حاجت ما این است که از روزه داران رجب درگذری.خداوند می فرماید:
این کار را انجام دادم.-بهتر است کسی که این حدیث را می شنود،در این شب،زیاد بر فرشتگان صلوات فرستاده تا تکلیفی را که آیه ی تحیت به عهده ما گذاشته به
اندازه ی توانایی انجام داده باشد.
برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امکان و بلا مانع بودن-  روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد، ما بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر "اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.
 پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة و الروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. میّت می پرسد تو کیستی؟
به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و کلامی شیرین تر از کلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده ام. آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.
سپس رسول خدا فرمودند:قسم به کسی که جانم در دست اوست؛هیچ بنده یا کنیزی-از بندگان خدا-این نماز را بجا نمی آورد،مگر اینکه خداوند گناهان او را می بخشد گرچه گناهان او مثل کف دریا و بعدد شن و به وزن کوهها و بعدد برگهای درختان باشد و روز قیامت هفتصد نفر از خویشان خود را که همگی سزاوار آتش باشند شفاعت می کند.
مراقبات در این ماه
رسول خدا فرمود:هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید:
اَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ 
و در پایان صدقه ای بدهد،خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد.
همچنین رسول خدا صلوات الله و سلاامه علیه فرمود:
کسی که در ماه رجب هزار مرتبه«لا اله الا الله» بگوید،خداوند برای او حسنات فراوانی می نویسد.
در «اقبال»فضیلت فراوانی برای خواندن سوره ی «توحید»در ماه رجب نقل شده است؛از جمله از رسول خدا صلوات الله و سلامه علیه روایت کرده است:هرکس با نیّت پاک در ماه رجب،ده هزار مرتبه سوره ی توحید را بخواند،وارد عرصه ی قیامت شود در حالی که از گناه پاک باشد مانند روزی که از مادر متولد شده است،و هفتاد فرشته به استقبال او می آیند و به وی بشارت بهشت را می دهند.همچنین آن حضرت برای هزار بار خواندن سوره ی توحید و حتی صد بار نیر پاداش زیادی ذکر کرده است.
زیارات
عمره ی رجبیّه:انجام«عمره»،در ماه رجب فضیلت فراوان دارد.طبق روایات اهل بیت علیهم السلام«عمره»در ماه رجب فضیلتی هم ردیف حج دارد.
در روایتی از امام صادق عیه السلام آمده است:«با فضیلت ترین عمره،عمره در ماه رجب است.»
در روایتی آمده است که حضرت زین العابدین علیه السلام در ماه رجب به عمره رفته بود و شبانه روز،در کنار کعبه نماز بجا می آورد و پیوسته در سجده بود،و در حال سجده این ذکر را می گفت:«عظم الذنب من عبدک،فلیحسن العفو من عندک»و در آن مدّت،چیزی افزون بر این ذکر نمی گفت!
همچنین زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب مستحب است و در روایتی از امام جواد علیه السلام زیارت آن حضرت در ماه رجب مورد تاکید قرار گرفته است.
پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه فرمودند:
«کسی که سی روز از ماه رجب را روزه بگیرد،منادیی از آسمان صدا می زند:
ای بنده ی خدا!گذشته ات بخشیده شد؛در بقیه عمر عمل خود را از نو شروع کن.وخداوند متعال در تمام بهشتها در هر بهشتی،چهل میلیون شهر از طلا به او می دهد؛در هر شهر،چهل میلیون کاخ،در هر کاخ چهل میلیون خانه،در هر خانه،چهل میلیون سفره از طلا،بر هر سفره یک میلیون سینی بزرگ،در هر سینی چهل میلیون رنگ غذا و نوشیدنی،بار رنگ جداگانه ی هر کدام از غذاها و نوشیدنیها می باشد؛و در هر خانه ای چهل میلیون تخت از طلا است که هزار ذراع{2} در هزار ذراع،است؛به هر تختی کنیزی از حورالعین هست که هر کدام سیصد هزار زلف نوری دارند و هر کدام از این زلف ها را یک میلیون دختر خدمتکار خردسال حمل نموده و با مشک و عنبر پوشانده اند تا روزه دار رجب پیش او بیاید.اینها برای کسی است که تمام رجب را روزه بگیرد.




طبقه بندی: لیله الرغائب
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 87 تیر 20 توسط صادق.م | نظر
 
فضیلت ماه مبارک رجب
بدانکه این ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روایت بسیار در فضیلت آنها واردشده بلکه ازحضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله روایت شده که ماه رجب ماه بزرگ خداست وماهى در حرمت و فضیلت به آن نمیرسد و قتال با کافران در این ماه حرامست و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد و از حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام منقول است که هر که یکروز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنّم یکساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آنرا روزه دارد بهشت او را واجب گردد و ایضاً فرمود که رجب نام نَهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر هر که یکروز از رجب را روزه دارد البتّه از آن نهر بیاشامد و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله فرموده که ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش ‍ کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اَصَبّ مى گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر اُمّت من بسیار ریخته مى شود پس بسیار بگوئید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ، و ابن بابویه بسند معتبر از سالم روایت کرده است که گفت رفتم بخدمت حضرت صادق علیه السلام در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا روزه گرفته اى در این ماه گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آنرا بغیر خدا کسى نمى داند بدرستیکه این ماهیست که خدا آنرا بر ماههاى دیگر فضیلت داده و حُرمت آنرا عظیم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانیده پس گفتم یَابْنَ رَسُولِ اللّهِ اگر در باقیمانده اینماه روزه بدارم آیا ببعضى از ثواب روزه داران آن فایز مى گردم فرمود اى سالم هر که یکروز از آخر این ماه روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدّت سَکَراتِ مرگ و از هَوْل بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز از آخر این ماه روز دارد بر صراط بآسانى بگذرد و هر که سه روز از آخر این ماه را روزه دارد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدّتها و هَوْلهاى آنروز و بَرات بیزارى از آتش ‍ جهنّم به او عطا کنند و بدانکه از براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده که اگر شخص ‍ قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات را بخواندتا ثواب

روزه آن را دریابد سُبْحانَ الاِْلهِ الْجَلیلِ سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِى التَّسْبیحُ اِلاّ


* * * * * * * منزه است خداى بزرگ منزه است آنکه تنزیه و تسبیح جز براى او شایسته نیست


لَهُ سُبْحانَ الاْعَزِّ الاْکْرَمِ سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ


منزه است خداى برتر و کریمتر منزه است آنکه لباس عزت در بردارد و شایسته آن است





طبقه بندی: این الرجبیون
نوشته شده در تاریخ جمعه 87 تیر 14 توسط صادق.م | نظر بدهید




طبقه بندی: این الرجبیون
نوشته شده در تاریخ جمعه 87 تیر 14 توسط صادق.م | نظر بدهید
 

در خلوت ربانی

 


ادامه مطلب


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 86 مرداد 7 توسط صادق.م | نظر
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.