|
امام مهدی درکلام امام حسن مجتبی
|
| |
حدیث شماره:21
متن روایت:
علیک السلام یا سفیان ، انزل فنزلت فعقلت راحلتی ثم أتیته فجلست إلیه فقال : کیفقلت یا سفیان ؟ فقلت : السلام علیک یا مذل رقاب المؤمنین . فقال : ماجر هذا منکإلینا ؟ فقلت : أنت والله - بأبی أنت وأمی - أذللت رقابنا حین أعطیت هذا الطاغیةالبیعة وسلمت الامر إلى اللعین بن اللعین بن آکلة الأکباد ، ومعک مائة ألف کلهمیموت دونک ، وقد جمع الله لک أمر الناس . فقال : یا سفیان ، إنا أهل بیت إذا علمناالحق تمسکنا به ، وإنی سمعت علیا یقول : سمعت رسول الله صلى الله علیه وآله یقول : لا تذهب اللیالی والأیام حتى یجتمع أمر هذه الأمة على رجل واسع السرم ضخم البلعومیأکل ولا یشبع ، لا ینظر الله إلیه ولا یموت حتى لا یکون له فی السماء عاذر ولا فیالأرض ناصر ، وإنه لمعاویة ، وإنی عرفت أن الله بالغ أمره . ثم أذن المؤذن فقمناعلى حالب یحلب ناقة فتناول الاناء فشرب قائما ثم سقانی ، فخرجنا نمشی إلى المسجدفقال لی : ما جاءنا بک یا سفیان ؟ قلت : حبکم والذی بعث محمدا بالهدى ودین الحق ،قال : فأبشر یا سفیان فإنی سمعت علیا یقول : سمعت رسول الله صلى الله علیه وآلهیقول : یرد علی الحوض أهل بیتی ومن أحبهم من أمتی کهاتین ، یعنی السبابتین ، ولوشئت لقلت هاتین یعنی السبابة والواسطی إحداهما تفضل على الأخرى أبشر یا سفیان فإنالدنیا تسع البر والفاجر حتى یبعث الله إمام الحق من آل محمد صلى الله علیه وآله ) هذا لفظ أبی عبید وقال ) وفی حدیث محمد بن الحسین وعلی بن العباس بعض هذا الکلامموقوفا عن الحسن غیر مرفوع إلى النبی صلى الله علیه وآله إلا فی ذکر معاویة فقط | |
ترجمه:
سرى بن اسماعیل ، از شعبى ، از سفیان بن ابى لیلى ، روایت کرده است که : شخصى بنامسفیان به امام حسن علیه السلام سلام کرده وجسارت نمود ، حضرت در پاسخ او فرمود : ) سلام بر تو اى سفیان بیا پائین ، سفیان مىگوید : پس پائین آمده و مرکب سوارى خود رابسته سپس نزد حضرت نشستم ، به من فرمود : چه گفتى اى سفیان ؟ عرض کردم : سلام بر تواى کسى که مؤمنین را ذلیل و خوار کردى ، حضرت فرمود : چه چیزى تو را مجبور کرده چنین بگوئى ؟ گفتم بخدا سوگند تو در مقابل معاویه با بیعت خود و تسلیم حکومت به اوما را در مقابل این ملعون فرزند ملعون و فرزند [ هند ] جگرخوار ذلیل کردى در حالیکه صد هزار نفر حاضر بودند در کنار تو جنگیده تا کشته شوند و مردم همه مطیع تو بودندحضرت فرمود : اى سفیان ما اهل بیت زمانیکه حق را بیابیم به آن چنگ خواهیم زد و من از پدرم علی علیه السلام شنیدم که مىفرمود : از رسول خدا صلى الله علیه وآله شنیدهکه مىفرمود : شب و روز سپرى نخواهد شد و زمان نخواهد گذشت تا آنکه امور این امت بدست مردى مىافتد که داراى باسن ، بزرگ و حلق گشاد است که هر چه مىخورد سیر نمىشود . خداوند به او نظر نکرده و از عنایت محرومش نموده تا زمانى که از جنایات او همه بیزار شده و دیگر کسى از او راضى نبوده ، تا اینکه مىمیرد ، او معاویه است و منمىدانم که امر خداوند شدنى است . راوى مىگوید : صداى اذان بلند شد وما نیز برخاستیم بسوى مردى که شترش را مىدوشید رفتیم وحضرت از او شیر گرفته و نوشید و به من هم داد . سپس بسوى مسجد روانه شدیم حضرت به من فرمود : اى سفیان ، چه چیزى باعث شد نزد ما بیایى ؟ عرض کردم : بخدائى که محمد ( صلى الله علیه وآله وسلم ) را براى هدایت ودین حق فرستاده تنها بخاطر دوستى شما آمدم . حضرت فرمود : تو را بشارت دهم اى سفیان که از علی علیه السلام شنیدم مىفرمود از پیامبر صلى الله علیه وآله شنیده است کهفرمود : اهل بیت من و کسانى که ایشان را دوست دارند مانند این دو انگشت ( سبابه) در کنار حوض بر من وارد خواهند شد ومن اگر بخواهم مىگویم مانند این دو انگشت سبابهو انگشت وسط که بلندتر است ( اشاره به برترى اهل بیت بر دوستانش ) و نیز تو را بشارت دهم به اینکه دنیا تمام بدان وخوبان را فرا خواهد گرفت تا آنکه خداوند امامحق را از آل محمد صلى الله علیه وآله مبعوث کند .. | |
آدرس حدیث:
* : فتن السلیلی : على ما فی ملاحم ابن طاووس . * : مقاتل الطالبین : ص 43 - 44 - فحدثنی محمد بن الحسین الأشنانی وعلی بن العباس المقانعی قالا : حدثنا عباد بنیعقوب قال : أخبرنا عمرو بن ثابت ، عن الحسن بن حکم ، عن عدی بن ثابت ، عن سفیان بنأبی لیلى ، وحدثنی محمد بن أحمد أبو عبید قال : حدثنا الفضل بن الحسن المصری قال : حدثنا محمد بن عمرویه قال : حدثنا مکی بن إبراهیم ، قال حدثنا السری بن إسماعیل ،عن الشعبی ، عن سفیان بن أبی لیلى دخل حدیث بعضهم فی حدیث بعض وأکثر اللفظ لأبیعبیدة قال : أتیت الحسن بن علی حین بایع معاویة فوجدته بفناء داره وعنده رهط فقلت : السلام علیک یا مذل المؤمنین فقال : - * : ابن أبی الحدید : ج 16 ص 44 - عن أبیالفرج بسندیه مع تقدیم وتأخیر ، وفی سنده محمد بن أحمد بن عبید بدل محمد بن أحمدأبو عبید . والبصری بدل المصری . وابن عمرو بدل محمد بن عمرویه ، والاشناندانی بدلالأشنانی . وفیه ( . . قلت . . إلى اللعین ابن آکلة . . جمع الله علیک أمر ) . * : ملاحم ابن طاووس : ص 109 ب 17 - ملخصا عن کتاب الفتن للسلیلی فی عذر مولانا الحسنعلیه السلام فی صلح معاویة وبشارته بالمهدی ، ذکر بإسناده عن الشعبی عن سفیان بنأبی لیلی : - کما فی مقاتل الطالبین بتفاوت وفیه ( . . إنزل یا سفیان ولا تعجل . . کیف قلت یا سفیان ، قال : قلت السلام علیک یا أمیر المؤمنین ، قال وما ذکرک لهذا ؟فذکرت الذی کان من ترکه للقتال ورجوعه إلى المدینة ، قال یا سفیان حملنی علیه أنیسمعت علیا علیه السلام یقول لا تذهب اللیالی . . تجمع هذه . . واسع السرب . . فیالأرض عاذر ولا فی السماء ناصر . . فنودی بالصلاة ، فقال : هل لک یا سفیان فیالمسجد ؟ ، قال : قلت : نعم فخرجنا نمشی حتى مررنا على حالب له یحلب ناقة له . . وسقانی وقال : ما جاء بک یا سفیان . . الحوض من أهل بیتی . . من أمتی وسوى بینإصبعیه کهاتین ولو . . کهاتین ما لأحدهما فضل على الاخر أبشر ) . * : البحار : ج 44ص 59 ب 19 ح 7 - عن ابن أبی الحدید بسندیه ، وفیه ( أبی عمرویه بدل ابن عمروالأشنانی بدل الاشناندانی ) وفیه ( . . ما جر هذا منک . . فقمنا إلى . . ) . * : العوالم : ج 16 ص 178 ب 3 ح 8 - عن ابن أبی الحدید بسندیه ، وفی سنده ( محمد بنأحمد أبو عبید بدل محمد بن أحمد بن عبید ، وأبی عروبة بدل ابن عمرو ، وعلی بنإبراهیم بدل مکی بن إبراهیم . وسفیان بن اللیل بدل سفیان بن أبی لیلى ،والاشبابدانی بدل الاشناندانی ) وفیه ( . . جمع الله علیک أمر الناس . حتى یجمع أمرهذه . فقمنا إلى . . ) | |
حدیث شماره:22
متن روایت:
لا یکون الأمر الذی ینتظر حتى یبرأ بعضکم من بعض ویتفل بعضکم فی وجوه بعض فیشهدبعضکم عن بعض بالکفر ، ویلعن بعضکم بعضا . فقلت له ما فی ذلک الزمان من خیر ، فقالالحسین ( الحسن ) علیه السلام : الخیر کله فی ذلک الزمان یقوم قائمنا ، ویدفع ذلککله | |
ترجمه:
مسکین رحال از على بن ابى مغیره ، از عمیره دختر نفیل روایت کرده که گفت : از امامحسن یا امام حسین علیه السلام است که فرمود : امرى را که منتظر آن هستید ( قیام حضرت مهدى علیه السلام ) واقع نخواهد شد تا آنکه بعضى از شما از برخى دیگر دورىجسته وبرخى به صورت بعض دیگر آب دهان مىاندازند وبعضى ، برخى دیگر را تکفیر مىکنند وبعضى بعض دیگر را لعنت مى نمایند . راوى مى گوید عرض کردم : بنابر این در آن زماناز خیر خبرى نخواهد بود ؟ حضرت فرمود : آن زمان خیر وجود خواهد داشت چون حضرت قائم علیه السلام قیام کند ، تمام آن کارها را از بین خواهد برد . | |
آدرس حدیث:
* : الفضل بن شاذان : کما فی غیبة الطوسی . * : النعمانی ( الطبعة القدیمة ) : ص 109 ب 12 - حدثنا أحمد بن محمد بن سعید ، قال : حدثنا القاسم بن محمد بن الحسین بنحازم ، قال : حدثنا عبیس بن هشام ، عن عبد الله بن جبلة ، عن مسکین الرحال ، عن علیبن أبی المغیرة ، عن عمیرة بنت نفیل ، قالت سمعت الحسن ( الحسین ) بن علی علیهماالسلام یقول : - . . ( وفی طبعة مکتبة الصدوق ص 205 ب 12 ح 9 - عن الحسین بن علی) . * : غیبة الطوسی : ص 267 - وعنه ( الفضل بن شاذان ) عن عبد الله بن جبلة ، عنأبی عمار ، عن علی بن أبی المغیرة ، عن عبد الله بن شریک العامری ، عن عمیرة بننفیل قالت : سمعت الحسن بن علی علیهما السلام یقول : - کما فی النعمانی بتفاوتوتقدیم وتأخیر . وفیه ( . . تنتظرون . . من بعض . . فی وجه بعض . . قلت ما فی ذلکخیر . . فیرفع ) . * : الخرائج : ج 3 ص 1153 ب 20 ح 59 - کما فی غیبة الطوسیبتفاوت یسیر ، مرسلا عن الحسن بن علی علیه السلام : - وفیه ( . . قیل ما فی . . ) . * : عقد الدرر : ص 63 ب 4 ف 1 - کما فی غیبة الطوسی بتفاوت وتقدیم وتأخیر ،مرسلا عن أبی عبد الله الحسین بن علی علیه السلام قال : - وفیه ( . . ینتظرون - یعنی ظهور المهدی علیه السلام - یتبرأ . . من بعض . . فقلت : ما فی ذلک الزمان منخیر فقال علیه السلام . . یخرج المهدی ، فیرفع) . * : منتخب الأنوار المضیئة : ص 30 ف 3 - کما فی غیبة الطوسی بتفاوت یسیر مرسلا عن الحسن بن علی علیه السلام. * : إثبات الهداة : ج 3 ص 726 ب 34 ف 6 ح 48 - عن غیبة الطوسی ، بتفاوت یسیرفی سنده ومتنه . * : البحار : ج 52 ص 211 ب 25 ح 58 - عن غیبة الطوسی ، وفیه ( سمعت بنت الحسن بن علی . . ) والظاهر أنه تصحیف . * : بشارة الاسلام : ص 81 ب 3 - عن غیبة النعمانی ، وغیبة الطوسی . وفی : ص 82 - عن عقد الدرر . * : منتخبالأثر : ص 426 ف 6 ب 2 ح 2 - عن غیبة النعمانی ، وغیبة الطوسی ، والخرایج . | |
حدیث شماره:23
متن روایت:
ویحکم ما تدرون ما عملت ، والله الذی عملت خیر لشیعتی مما طلعت - علیه الشمس أوغربت ألا تعلمون أننی إمامکم مفترض الطاعة علیکم ، وأحد سیدی شباب أهل الجنة بنص منرسول الله صلى الله علیه وآله علی ؟ قالوا : بلى . قال : أما علمتم أن الخضر علیهالسلام لما خرق السفینة وأقام الجدار وقتل الغلام ، کان ذلک سخطا لموسى بن عمران إذخفی علیه وجه الحکمة فی ذلک ، وکان ذلک عند الله تعالى ذکره حکمة وصوابا ؟ أماعلمتم أنه ما منا أحد إلا ویقع فی عنقه بیعة لطاغیة زمانه إلا القائم الذی یصلى روحالله عیسى بن مریم خلفه ؟ فإن الله عز وجل یخفی ولادته ، ویغیب شخصه لئلا یکون لاحدفی عنقه بیعة إذا خرج ، ذلک التاسع من ولد أخی الحسین ابن سیدة الإماء ، یطیل اللهعمره فی غیبته ، ثم یظهره بقدرته فی صوره شاب دون أربعین سنة ، وذلک لیعلم أن اللهعلى کل شئ قدیر | |
ترجمه:
حنان بن سدیر ، از پدرش ، از جدش ، از ابو سعید عقیصا روایت کرده که گفت : امام حسنعلیه السلام در پاسخ مردم که به صلح آنحضرت اعتراض داشتند ، فرمود : واى بر شما ، چه مىدانید که من چه کردم . بخدا سوگند آنچه را که انجام داده ام براى شیعیانم بهتراز همهء آنچیزهائى است که خورشید بر آنها تابیده وغروب کرده ، آیا نمىدانید که من امام شما بوده و اطاعت من بر شما واجب است ومن به تصریح رسول الله صلى علیه وآلهیکى از دو سرور وآقاى جوانان بهشت مىباشم ؟ عرض کردند : آرى . . حضرت فرمود : آیا مى دانید که کارهاى حضرت خضر علیه السلام هنگامیکه کشتى را سوراخ کرد . ودیوار راساخت و نوجوانى را کشت ، باعث خشم وغضب حضرت موسى بن عمران شد ، زیرا حکمت آن اعمالبر او پوشیده بوده در حالیکه حکمت وصحت آنها نزد پروردگار روشن ومعلوم بود . آیا نمى دانید که هیچکس از ما نخواهد بود جز آنکه بیعت حاکم و طاغوت زمان بر گردن اومىباشد جز حضرت قائم علیه السلام که روح الله عیسى بن مریم پشت سرش نماز خواهد گذاشت - خداوند متعال ولادت او را مخفیانه وشخص او را غائب قرار داده تا آنکه بیعتهیچکس بر عهده او هنگام قیام نباشد آنحضرت نهمین فرزند برادرم حسین ( علیه السلام) فرزند بهترین کنیزان مىباشد خداوند ، عمر او را در غیبت طولانى قرار داده سپس اورا به قدرت خود به صورت جوانى کمتر از چهل سال ظاهرى مىسازد براى اینکه بداندخداوند بر هر چیزى توانا مىباشد .
| |
آدرس حدیث:
* : کمال الدین : ج 1 ص 315 ب 29 ح 2 - حدثنا المظفر بن جعفر بن المظفر العلویالسمرقندی رضی الله عنه قال : حدثنا جعفر بن محمد بن مسعود ، عن أبیه قال : حدثناجبرئیل بن أحمد ، عن موسى بن جعفر البغدادی قال : حدثنی الحسن بن محمد الصیرفی ، عنحنان بن سدیر ، عن أبیه سدیر بن حکیم ، عن أبیه ، عن أبی سعید عقیصا قال : لما صالحالحسن بن علی علیهما السلام معاویة بن أبی سفیان دخل علیه الناس فلامه بعضهم علىبیعته ، فقال علیه السلام - * : کفایة الأثر : ص 224 - 225 - کما فی کمال الدین، بتفاوت یسیر ، عن الصدوق بسنده . * : إعلام الورى : ص 401 ب 2 ف 2 - عن کمالالدین . * : الاحتجاج : ص 289 - کما فی کمال الدین بتفاوت یسیر ، مرسلا عن حنانبن سدیر ، عن أبیه سدیر ، عن أبیه ، عن أبی سعید عقیصی قال : - * : کشف الغمة :ج 3 ص 311 - 312 - عن إعلام الورى . * : العدد القویة : ص 71 ح 111 - بعضه ،مرسلا عن الحسن علیه السلام : - * : إثبات الهداة : ج 3 ص 465 ب 32 ف 5 ح 119 - عن کمال الدین بتفاوت یسیر من قوله ( أما علمتم ) وقال : ( ورواه علی بن محمدالخزاز القمی فی کتاب الکفایة عن ابن بابویه بالاسناد ، وروى الطبرسی فی کتابالاحتجاج عن حنان بن سدیر نحوه ( . * : الایقاظ من الهجعة : ص 326 ب 10 ح 38 - بعضه ، عن کمال الدین . * : غایة المرام : ص 205 ب 25 ح 50 - کما فی کمال الدینبتفاوت یسیر ، عن ابن بابویه ، وفیه ( . . إلى إمامکم . . ورضوانا) . * : البحار : ج 14 ص 349 ب 24 ح 12 - بعضه ، عن إعلام الورى . وفی : ج 44 ص 19 ب 18ح 3 - عن الاحتجاج ، وأشار إلى مثله عن کمال الدین . وفی : ج 51 ص 132 ب 3 ح 1 - عن کمال الدین بتفاوت یسیر ، وأشار إلى مثله عن الاحتجاج : وفی : ج 52 ص 279 ب 26ح 3 - بعضه عن الاحتجاج . * : منتخب الأثر : ص 206 ف 2 ب 10 ح 6 - عن کمالالدین ، وأشار إلى مثله عن کفایة الأثر . | |
حدیث شماره:588
متن روایت:
الأئمة عدد نقباء بنی إسرائیل ، ومنا مهدی هذه الأمة
| |
ترجمه:
حضرت امام حسن بن علی علیه السلام فرمودند: تعداد ائمه همان تعداد نقبای بنی اسرائیل است و ازماست مهدی این امت.
| |
آدرس حدیث:
* : کفایة الأثر : ص 224 - حدثنا الحسین بن علی رحمه الله ( قال : حدثنا هارون بن موسى قال : حدثنا محمد بن همام ) قال : حدثنی جعفر بن ( محمد بن ) مالک الفزاری قال : حدثنی الحصین ( بن ) علی ( عن ) فرات بن أحنف ، عن جابر بن یزید الجعفی ، عن محمد بن علی الباقر ، عن علی بن الحسین زین العابدین قال : قال الحسن بن علی علیهما السلام : - * : إثبات الهداة : ج 1 ص 599 ب 9 ف 27 ح 570 - عن کفایة الأثر وفیه ( الأئمة بعد رسول الله( . * : البحار : ج 36 ص 383 ب 43 ح 2 - عن کفایة الأثر ، وفیه ( الأئمة ( بعد رسول الله صلى الله علیه وآله (( . * : العوالم : ج 15 الجزء 3 ص 355 ب 3 ح 3 - عن کفایة الأثر ، وفیه ( الأئمة ( بعد رسول الله صلى الله علیه وآله)) . * : منتخب الأثر : ص 53 ف 2 ب 1 ح 21 - عن کفایة الأثر
| | |
طبقه بندی:
حضرت مهدی(عج)
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 86 شهریور 7 توسط
صادق |
نظر بدهید