---«(بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِه ذِکرِ الحُجَّةِ بنِ الحَسَنِ العَسکَری)»---
پیمانه ای پرگهر
«کتاب مکیال المکارم فی فوائد الدّعاء للقائم(عجّ)» تألیف : عالم بزرگوار آیت الله سیّد محّمد تقی موسوی اصفهانی(رحمة الله علیه)، کتابی ارزنده ،ابتکاری و مهّم است. مؤلّف بسیاری از مطالب مربوط به عقیده ی مهدویّت و موضوع حضرت حجّت(عجّ) را تحت عنوان : «دعا برای حضرت و تضرّع به درگاه الهی برای حفظ وجود شریفش از ناملایمات و آفات» ، مورد برّسی قرار داده است.
مؤلّف صفحه هایی پر از تحقیقات علمی و تدقّیات لطیف و پر محتوا که مورد نیاز طالبان علم است ، تنظیم کرده است.
به حق باید گفت: این اثر ، آیینه ی صاف خوش ذوقی و طبع روان مؤلّف و اساتید گرامی اوست.
این کتاب مشتمل بر بحث های مختلف و بسیار با اهمّیت در ضمینه های حدیث، فقه، کلام، رجال و حتی فلسفه و ادبیّات است که با اصلوب بدیع و سبک جالب و نتیجه گیری های درستی، توأم می باشد.
این کتاب در محافل و مجامع علمی مود قبول افتاده و مکرّر چاپ شده و از طرف علما و فضلا، مورد استقبال واقع گردیده است.(دانشمند محقّق ، آقای سیّد محّمد علی روضاتی ؛ شرح حال مؤلّف؛ ج1 ص25 به بعد)
آیت الله عظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) از مراجع عظام تقلید، در پیامی که به همایش نیایش و دعا برای تعجیل فرج و تجلیل از کتاب ارزنده و مهدوی «مکیال المکارم» در شعبان 1431 ه.ق ارسال نموده اند ، در مورد این کتاب ، این گونه توضیح داده اند:
«یکی از بهترین و جامع ترین کتاب ها در موضوع نیایش و دعا برای تعجیل فرج ، کتاب نفیس و شریف «مکیال المکارم فی فوائد الدّعا للقائم(عجّ)» ، تألیف شیعه ی پاک و مخلص و چاکر درگاه حضرت بقیّة الله الاعظم(عجّ)، آیت الله آقای حاج سیّد محمّد تقی موسوی اصفهانی (ره) است.
الحق این کتاب در نوع خود بی نظیر و بهترین نسخه ی ارتباط با ناحیّه ی مقدّسه و دعا برای آن حضرت(عجّ) است.
سزاوار است همه از آن استفاده نمایند و امام شناسی خود را به وسیله ی آن تکمیل کنند.»
عنایت ویژه ی امام زمان(عجّ) در مورد این کتاب:
مؤلّف بزرگوار در مقدّمه ی کتاب می نویسد (با تلخیص):
«به نظرم آمد کتاب مستقلّی در موضوع فوائد دعا برای امام زمان (عجّ) ، انتظار فرج، ابزار قرب به او و ... بنویسم؛ اما مشکلات روزگار ، مرا از این کار باز داشت ؛ تا این که در خواب ، حضرت مهدی (عجّ) را دیدم که به من فرمودند:
«این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام آن را «مکیال المکارم فی فوائد الدّعا للقائم» بگذار.»
وقتی از خواب بیدار شدم ، تصمیم به نگارش آن گرفتم که توفیق یارم نشد.تا این که در سال 1330 ه.ق ، به مکّه مشرّف شدم و (بیماری) وبا در آنجا گسترش یافت.
با خداوند عهد کردم اگر به سلامت بازگشتم ، تصنیف این کتاب را آغاز کنم.به لطف خدا با سلامتی بازگشتم و تدوین آن را آغاز کردم.»
قابل ذکر است که این کتاب ارزشمند ، توسّط حجت الاسلام حاج سیّد مهدی حائری قزوینی ، به فارسی ترجمه شده است.
همچنین واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدّس جمکران ، کتاب را خلاصه کرده و به نام «آئین انتظار» به چاپ رسانده است.
«(پیوسته انتظار می کشم که مطالعه کنندگان این ارمغان پر ارج ، روز به روز بیشتر شوند و با این گنجینه ی بی مانند آشنا گردند، تا منتظران و شیفتگان آن امام غایب(عجّ)از نظر ، از شمار بیرون روند.»
آرزوی بر حق مترجم کتاب
- کاری از فعّالان ظهور مشهد - جنبش مصاف
طبقه بندی: امام زمان، ظهور، مکیال المکارم، جنبش مصاف، آیت الله سیّد محّمد تقی موسوی اصفهانی
---«(بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِه ذِکرِ الحُجَّةِ بنِ الحَسَنِ العَسکَری)»---
دعا از نیزه ی تیز ، برّنده تر است
(امام صادق-علیه السّلام؛ اصول کافی ، کتاب الدّعاء)
امام صادق(ع) فرمودند:
«خداوند به ابراهیم(ع) وحی نمود که برای او فرزندی متولّد خواهد شد. آن حضرت این موضوع را(با همسرش) ساره در میان گذاشت.
ساره گفت: آیا من فرزندی خواهدم زایید در حالی که پیر زنم؟
پس خداوند به ابراهیم وحی کرد که : ساره خواهد زایید و فرزندانش (بنی اسرائیل) ، چهارصد سال به زحمت و رنج خواهند افتاد ؛ به خاطر این که سخن مرا رد کرد (و در کار من شک نمود.)»
امام صادق(ع) ادامه دادند:
«هنگامی که فشار شکنجه ها بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، چهل صبح به درگاه خداوند گریه ی ناله کردند. پس خداوند به موسی (ع) و هارون(ع) وحی فرمود که بنی اسرائیل را از شرّ فرعون خلاص کنند(و از چهار صد سال،) صد و هفتاد سال را بخشید.»
آنگاه امام صادق(ع) فرمودند:
«شما نیز اگر این کار را بکنید (چهل روز گریه و ناله به درگاه خدای متّعال) ، قطعاً خداوند فرج ما را می رساند؛ ولی اگر چنین نباشد ، امر (فرج) تا آخرین حدّ ممکن به تأخیر خواهد افتاد.»(تفسیر عیاشی ، ج2 ص154)
نویسنده ی عظیم الشّأن کتاب «مکیال المکارم» در ذیل این حدیث شریف ، این گونه توضیح می فرماید:
«یکی از مطالبی که از حدیث یاد شده استفاده می شود این که : ظهور مولای ما حضرت صاحب الزّمان(عجّل الله تعالی فرجه الشّریف)از اموری است که قابل تقدیم و تأخیر است که به سبب بعضی از اسباب جلو یا عقب می افتد و از جمله اسبابی که زمینه ی جلو افتادنش را فراهم می سازد ، اهتمام مؤمنین در دعا برای تعجیل ظهور و فرج است.»
«اَللهُّمَ عَجِّل فَرَجَ مَولانا اَلاِمامِ الهادیِ المَهدی اَلقائِمُ بِاَمرِک وَجعَل الفَرَجَه فی هذَا السِنَةِ وَ سَهِّل مَخرَجَه وَ جَعَلَنا مِن خَیرٍ اَنصارِه ی وَ اَعوانِه ی وَ الذّابینَ عَنه وَ المُسارِعینَ اِلَیه فی قَضآءِ حَوائِجِه وَالمُمتَثِلینَ لِأَوامِرِه وَالمُحامینَ عَنه وَالسّابِقینَ اِلی اِرادَتِه والمُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ مُحِبّینِه ی وَ شیعَتِه ی»
منبع: جنبش مصاف
طبقه بندی: امام صادق(ع)، امام زمان، سرباز امام زمان، بنی اسرائیل، ابراهیم، ساره، موسی، هارون، مکیال المکارم
---«(بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِه ذِکرِ الحُجَّةِ بنِ الحَسَنِ العَسکَری)»---
اَللهُّمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج
حاج محّمد علی فشندی تهرانی می گوید:
در مسجد جمکران قم،اعمال را به جا آوردم و با همسرم می آمدم؛دیدم آقایی نورانی داخل صحن شده و قصد دارند به طرف مسجد بروند.(با خود)گفتم:این سیّد در این هوای گرم تایستان از راه رسیده و تشنه است،ظرف آبی به دست او دادم تا بنوشد؛پس از آن که ظرف را پس داد گفتم:
آقا شما دعا کنید و فرج امام زمان (عجّ) را از خدا بخواهید تا أمر فرج،نزدیک گردد.
آقا فرمودند:
«شیعیان ما به اندازه ی آب خوردنی ما را نمی خواهند؛اگر بخواهند،دعا می کنند و فرج ما می رسد.»
این را فرمودند و تا نگاه کردم،ایشان را ندیدم؛فهمیدم وجود مقدّس نازنین امام زمان(عجّ)را زیارت کردم و حضرتش امر به دعا نموده اند.(شیفتگان حضرت مهدی (عجّ)،ج1 ص155)
مرحوم آیت الله بهجت(رحمة الله علیه)فرمودند:
«مدّاحی-که حال خوبی هم دارد-به خدمت صاحب الأمر(عجّ)رسیده و آن حضرت به او فرموده است :
«بعد از صلوات بر محمّد و آل محمّد(ص)،گفته شود:وَ عَجِّل فَرَجَهُم»(در محضر آیت الله بهجت؛جلد 3 ص 60)
سؤال:
ذکر «وَ عَجِّل فَرَجَهُم» بعد از صلوات مستحب است؛آیا در تشهّد نماز نیز بعد از صلوات می توان این ذکر را گفت ؟
جواب:
آیت الله فاضل لنکرانی:«بله، به عنوان دعا مانعی ندارد.»
آیت الله تبریزی:«جمله ی«وَ عَجِّل فَرَجَهُم»به عنوان مطلق الدّعاء مستحب است ...»
آیت اللهسیستانی:«گفتن آن بعد از صلوات،جایز و مستحب است.»
آیت الله مکارم شیرازی:«اشکالی ندارد؛ولی گاه ترک کنید تا تصوّر نشود جزء نماز است.»
آیت الله بهجت:«به قصد مطلق دعا اشکال ندارد.»
(مسائل جدید ، ج 5 ص129)
کاری از فعّالان ظهور مشهد - جنبش مصاف
«اَللهُّمَ عَجِّل فَرَجَ مَولانا اَلاِمامِ الهادیِ المَهدی اَلقائِمُ بِاَمرِک وَجعَل الفَرَجَه فی هذَا السِنَةِ وَ سَهِّل مَخرَجَه وَ جَعَلَنا مِن خَیرٍ اَنصارِه ی وَ اَعوانِه ی وَ الذّابینَ عَنه وَ المُسارِعینَ اِلَیه فی قَضآءِ حَوائِجِه وَالمُمتَثِلینَ لِأَوامِرِه وَالمُحامینَ عَنه وَالسّابِقینَ اِلی اِرادَتِه والمُستَشهَدینَ بَینَ یَدَیه وَ مُحِبّینِه ی وَ شیعَتِه ی»
طبقه بندی: امام زمان، ظهور، شیعه، آیت الله بهجت، سرباز امام زمان، دیدار امام زمان، حاج محمدعلی فشندی تهرانی، وعجل فرجهم